"Zamknięcie 2 pasów ruchu na samej Trasie Zamkowej oznacza przerzucenie części ruchu w okolice Mostu Długiego i przejazd ul. Krygiera. A tu kolejne zmiany: oznakowanie jednego z pasów na odcinku od Basenu Górniczego do Mostu Długiego jako buspas, dostępnego wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej i ograniczenie prędkości do 50 km na godzinę w tym obszarze. Czy miasto jest świadome skali problemu? Przecież już teraz Most Długi to bardzo obciążony odcinek trasy wjazdowej do centrum Szczecina" - pyta nasz czytelnik. Publikujemy jego list w tej sprawie.
"ZDiTM poinformował niedawno o modernizacji Trasy Zamkowej, która ma rozpocząć się w sierpniu tuż po finale regat The Tall Ships Races. Zamknięcie 2 pasów ruchu na samej Trasie Zamkowej oznacza przerzucenie części ruchu w okolice Mostu Długiego i przejazd ul. Krygiera. A tu kolejne zmiany: oznakowanie jednego z pasów na odcinku od Basenu Górniczego do Mostu Długiego jako buspas, dostępnego wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej i ograniczenie prędkości do 50 km na godzinę w tym obszarze. Czy miasto jest świadome skali problemu? Przecież już teraz Most Długi to bardzo obciążony odcinek trasy wjazdowej do centrum Szczecina.

Codziennie od kilku lat pokonuję trasę od ul. Wyszyńskiego przez Energetyków i dalej na prawobrzeże. Co napotykam? Samochody ciężarowe jadące tranzytem przez Szczecin do Niemiec, tiry wyjeżdżające z portu i okolicznych przedsiębiorstw, które drogą krajową nr 10 lub 13 jadą w kierunku ul. Południowej i wjazdu do Niemiec. Co oznacza to dla mnie i innych szczecinian? Pociągi drogowe w centrum miasta, “rozjeżdżone” drogi i popękane kamienice wzdłuż ulic, którymi przebijają się tiry. To groźne źródło smogu i rakotwórczych spalin w centrum miasta. Rzadko który samochód ciężarowy zwraca uwagę na ograniczenia oznakowania drogowego – zakaz wjazdu samochodów powyżej 20 czy 30 ton. Wszystkie kierują się do centrum.

Kierowcy ciężarówek, ze względu na niewygodne połączenie prawobrzeżnej części Szczecina z lewobrzeżem od lat wybierają tę samą trasę co ja, czyli Most Długi lub Trasę Zamkową. Nie zwracają uwagi na zagrożenia jakie wywołują dla środowiska, mieszkańców i samego ruchu lokalnego w centrum miasta. Co mają do wyboru? Przejazd ul. Krygiera (przez Dziewoklicz) często odpada, bo dla wielu oznacza nadłożenie sporego dystansu i korki na skrzyżowaniu w Podjuchach. Większość wybiera więc Trasę Zamkową lub ul. Energetyków. Remont Trasy Zamkowej oznacza, że drogę przez Most Długi wybierać będzie zdecydowana większość kierowców tirów.

Wyeliminować ciężarówki z centrum Szczecina pozwoli powstanie zapowiadanej przez miasto zachodniej obwodnicy, ale stanie się to dopiero w 2022 r. Co do tego czasu? Zmiany potrzebną są już teraz. W moim przekonaniu to kwestia decyzji organizacyjnych włodarzy, aby przekierować ruch ciężarowy poza obszary centrum. Nie potrzeba tu kosztownych inwestycji ani czasu. Zmiany w organizacji ruchu samochodów ciężarowych powinny nastąpić natychmiast, aby zmniejszyć zanieczyszczenia powietrza, eliminować źródła rakotwórczego smogu i odciążyć ruch w centrum miasta.

Podsumowując, moim zdaniem nie możemy czekać na modernizację Trasy Zamkowej, na budowę nowych mostów i ulic w centrum Szczecina. Transport ciężarowy, podobnie jak w wielu innych miastach, nie może korzystać z tras przebiegających przez centrum miasta. Centrum miasta powinno być zarezerwowane dla transportu publicznego i ruchu lokalnego."

AUTOR: list czytelnika