W tym roku szczecinianie wybiorą zadania, na realizację których w 2018 r. wydanych zostanie łącznie 8 mln zł. Magistrat zorganizuje prezentację projektów w poszczególnych dzielnicach i zapowiada większą współpracę z organizacjami pozarządowymi. Powstanie specjalna platforma internetowa, a głosowanie odbywać się będzie tylko drogą elektroniczną. To najważniejsze zmiany w SBO 2018.
Zmiany to efekt krytyki niektórych rozwiązań dotyczących poprzednich edycji SBO. By w przyszłości uniknąć podobnego zamieszania, miasto zleciło wykonanie ewaluacji. Na podstawie ich wyników wprowadzono zmiany, które w czwartek zaprezentowali opinii publicznej: prezydent Piotr Krzystek, zastępca prezydenta Daniel Wacinkiewicz i Paweł Szczyrski, dyrektor biura organizacji pozarządowych w Urzędzie Miasta.
– Mamy nadzieję, że wszystkie zmiany, których dokonamy przybliżą mieszkańcom ideę partycypacji i zachęcą ich do współdecydowania o przyszłości miasta – podkreślał prezydent Piotr Krzystek.
Szczeciński Budżet Obywatelski zwiększony zostanie z 7 mln zł (0,28% wszystkich tegorocznych wydatków miasta) do 8 mln zł. Przypomnijmy, że gdy SBO startował, pula wynosiła 5 mln zł. Wciąż jednak daleko nam do Lublina, gdzie mieszkańcy decydowali w tym roku o wydaniu 15 mln zł.
Bez zmian pozostanie podział na zadania ogólnomiejskie, dzielnicowe duże i małe. Miastu zależy, by zachęcić mieszkańców do szerszej dyskusji na temat proponowanych projektów. Planowanych jest 8 spotkań dzielnicowych i 1 ogólnomiejskie, podczas których projektodawcy będą mogli zaprezentować swoje pomysły i przedyskutować je z zainteresowanymi mieszkańcami.
- Budżet obywatelski wraca do mieszkańców, to oznacza, że jeszcze bardziej kładziemy nacisk by mieszkańcy w sposób bezpośredni i w większym zakresie niż dotychczas mogli w tym procesie uczestniczyć – mówi Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta miasta. – Będziemy posługiwali się nowym narzędziem elektronicznym, aby jak najlepiej i najsprawniej przeprowadzić tegoroczną edycję SBO.
To narzędzie to serwis internetowy (www.sbo.szczecin.eu), który niedługo zostanie uruchomiony. Za jego pośrednictwem będzie można złożyć wniosek, znaleźć dokładne informację na temat wszystkich projektów i kolejnych etapów SBO oraz zagłosować na wybrane pomysły. Nie będzie możliwości głosowania „papierowego”, ale będzie można skorzystać z „elektronicznego” głosowania w tzw. Budżetobusie oraz w punktach do głosowania w całym mieście.
Nabór wniosków rusza już 7 czerwca i potrwa do 5 lipca. Przez wakacje wszystkie projekty zostaną dokładnie zweryfikowane pod względem formalnym i merytorycznym. We wrześniu zaplanowano spotkania dyskusyjne z mieszkańcami. W październiku ruszy głosowanie, a w listopadzie poznamy zwycięskie pomysły, które powinny zostać zrealizowane w 2018 roku.
Komentarze
0