Inwestycja zostanie wykreślona z budżetu miasta. Urzędnicy podkreślają jednak że nie oznacza to rezygnacji z jej realizacji. Magistrat ma do niej wrócić, gdy skutecznie uda się zoptymalizować jej kosztorys, bo w obecnym kształcie budowa nowego torowiska, pętli tramwajowo-autobusowej i przebudowa fragmentu ul. Ku Słońcu jest zbyt droga.

Miasto planowało wydać na ten cel 64 mln zł. W przetargu okazało się jednak, że najniższa oferta jest na poziomie 90 mln zł. Postępowanie unieważniono i zaczęło się szukanie w projekcie możliwych oszczędności. Pod koniec lipca zlecono projektantowi – Biuru Projektów Komunikacyjnych z Poznania – aktualizację dokumentacji kosztorysowej (kosztowało to blisko 60 tys. zł). Efekt tych prac okazał się jednak niewystarczający.

Trzeba znaleźć oszczędności

- Po dokładnym przeanalizowaniu wszystkich dokumentów okazało się, że w tak krótkim czasie nie jest możliwe znalezienie rozwiązania, które w znaczący sposób mogłoby wpłynąć na obniżenie kosztów inwestycji i dostosowanie projektu i kosztorysów do oczekiwań finansowych firm budowlanych. Obecnie zakładany zakres prac, jak i rosnące ceny na rynku budowlanym, dają podstawy sądzić, że oferty w ponownym postępowaniu przetargowym będą przekraczać możliwości finansowe Miasta – tłumaczy Dariusz Sadowski z Urzędu Miasta.

Prace służące optymalizacji projektu, czyli de facto znalezieniu oszczędności, będą kontynuowane przez miejską spółkę Szczecińskie Inwestycje Miejskie. W przyszłości projekt budowy torowiska do CH Ster (w pobliżu granicy Szczecina i Mierzyna) ma wrócić do budżetu miasta.

Inwestycje tramwajowe wciąż mają być priorytetem

Urzędnicy podkreślają, że inwestycje w infrastrukturę tramwajową wciąż należą do priorytetów miasta. Wymieniają trwające prace na ul. Arkońskiej, mającą się niedługo rozpocząć przebudowę ul. Szafera oraz przygotowywany remont węzłów "Plac Szarych Szeregów" i "Wyszyńskiego".

- Na tym nie koniec. We wrześniowych zmianach budżetu miasta - z obecnych 112 mln zł do ponad 322 mln zł - zwiększą się kwoty na projekt „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie - ETAP II”. Takie działanie pozwoli w najbliższym czasie ogłosić przetarg na przebudowę ul. Kolumba i Powstańców Wielkopolskich. Jesienią tego roku, ogłoszony zostanie także przetarg na budowę Węzła Głębokie. Na to zadanie w ostatnim czasie znacząco zwiększono budżet oraz dofinansowanie – mówi Dariusz Sadowski.

Najdłużej wyczekiwana przez wielu mieszkańców jest przebudowa ul. Kolumba (torowisko wraz z jezdnią i chodnikami), która według aktualnego harmonogramu ma rozpocząć się w III kwartale 2020 r. i potrwać do II kwartału 2022 r.