Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokonała drugiego wyboru oferty w przetargu na projekt budowlany fragmentu Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Odcinek Kołbaskowo – Police zaprojektuje konsorcjum firm TPF i Databout.

Budowa całej obwodnicy podzielona jest na dwa etapy. Pierwotnie ogłoszono, że zaprojektowaniem obu części zajmie się firma Transprojekt Gdański. Na ten wybór wniesiono jednak odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Zostały one uznane, więc konieczne było dokonanie drugiego wyboru zwycięzcy przetargu. Po ponownym przeanalizowaniem ofert, z uwzględnieniem wyroku KIO.

Kołbaskowo – Police i Police - Goleniów

Odcinkiem Kołbaskowo – Police ma zająć się konsorcjum firm TPF i Databout, którego oferta (14,94 mln zł) była drugą najwyższą wśród 5 złożonych propozycji. Wybór uprawomocni się po 10 dniach od jego ogłoszenia, jeśli nie pojawią się odwołania innych wykonawców.

Do zaprojektowania jest odcinek o długości 22,5 km. Został on podzielony na dwie części: Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police.

Trzy tygodnie wcześniej ogłoszono natomiast nowego zwycięzcę w przetargu na odcinek Police – Goleniów (23,41 km). Projekt budowlany przygotuje firma Voessing Polska. Jego częścią będzie 5-kilometrowy tunel pod Odrą, na wysokości miejscowości Święta. Wszystko kosztować będzie 39,8 mln zł.

Prace projektowe mają zająć 15 miesięcy.

Budowa będzie kosztować miliardy

Blisko 50-kilometrowa zachodnia obwodnica ma rozpoczynać się w węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu omijać Szczecin, od północy Police, a później tunelem pod Odrą poprowadzić w kierunku Goleniowa.

– Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Ministerstwo Infrastruktury zapewniło wcześniej 411 mln zł na przygotowanie projektu i wykup gruntów. Całkowity koszt realizacji obwodnicy szacowany jest na ponad 6 mld zł. Najbardziej optymistyczne scenariusze przewidują, że nowa trasa będzie gotowa około 2030 roku.