Nowy most w Podjuchach będzie wyższy i dwutorowy, co rozwiąże obecne problemy z żeglugą oraz ruchem kolejowym. Pozwolenie na realizację tej inwestycji wydał właśnie Zbigniew Bogucki, Wojewoda Zachodniopomorski. Zakończenie budowy planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku.

Inwestycja obejmie przede wszystkim rozbiórkę istniejącego mostu (zostanie tylko zabytkowe przęsło zwodzone) i budowę tuż obok nowej przeprawy. W ramach prac planowana jest też modernizacja infrastruktury kolejowej (linie 273 i 428), budowa nowego wiaduktu nad ul. Szklaną oraz murów oporowych na dojazdach do dróg kolejowych. W miejscu starej nastawni kolejowej stanie nowy budynek, przebudowane zostaną też przejazdy kolejowo-drogowe oraz infrastruktura oświetleniowa, drogowa i wodociągowa. Projekt w tym kształcie został zaakceptowany przez urząd wojewódzki.

„To inwestycja, która połączy wodę i kolej”

– Bardzo nas cieszy decyzja Pana Wojewody. To krok w stronę realizacji jednego z największych zadań w historii Wód Polskich w Szczecinie. To inwestycja, która połączy wodę i kolej. Bardzo ważna dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, ale i istotna z punktu widzenia sprawnej i komfortowej kolei. Zmieniamy obraz infrastrukturalny naszego regionu poprzez takie działania. Tegoroczna akcja lodołamania jasno i wyraźnie pokazała nam, jak potrzebna jest sprawna i dynamiczna możliwość przekraczania kolejnych odcinków Szczecińskiego Węzła Wodnego – mówi dyrektor Wód Polskich w Szczecinie, Marek Duklanowski.

Istniejący most kolejowy jest zbyt niski. To konstrukcja z przęsłem zwodzonym, które otwierane jest, gdy przepływają większe jednostki. Takie rozwiązanie wiąże się jednak oczywiście z ograniczeniami dla żeglugi i ruchu kolejowego. Nowa przeprawa będzie miała prześwit o wysokości 6,2 metra, co wyeliminuje ten problem. Szerokość szlaku żeglownego pod mostem zwiększy się 12,73 metra do 50 m. Dodatkowo, na nowym moście będą dwa tory kolejowe (na istniejącym jest jeden), więc będzie możliwość swobodniejszej organizacji ruchu kolejowego i wprowadzenia większej częstotliwości połączeń.

Ponad 300 mln zł

Już wcześniej Wody Polskie podpisały z PKP PLK umowę na realizację inwestycji. Jej kosztorys szacowany jest na ponad 300 mln zł. Współfinansowana będzie ze środków Banku Światowego oraz Funduszu Unijnego w ramach instrumentu "Łącząc Europę (CEF)".

Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Obejmuje on również m.in. budowę i modernizację istniejących obwałowań wzdłuż Odry, w okolicach Szczecina, Gryfina i Slubic.