Agencja Rozwoju Przemysłu i PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wykupić duży pakiet akcji spółki Trakcja S.A. To generalny wykonawca SKM-ki, który w dużej mierze odpowiada za opóźnienie tej inwestycji. Dzięki planowanej transakcji, rządowe spółki zyskają bezpośrednią kontrolę nad postępem prac.

Spółka Trakcja wygrała oba przetargi ogłoszone przez PKP PLK na przebudowę infrastruktury torowej i przystanków kolejowych na linii ze Szczecina do Polic oraz w kierunku Goleniowa, Gryfina i Stargardu. Łączna wartość kontraktów opiewa na 618 mln zł.

Na placu budowy nie dzieje się praktycznie nic

Problem w tym, że mijają miesiące, a na rozległym placu budowy nie dzieje się praktycznie nic. Najlepiej widać to na najbardziej zniszczonej linii Szczecin – Police, gdzie do zrobienia jest najwięcej. W oczy rzuca się tylko masowa wycinka drzew rosnących wcześniej wzdłuż torów. Rzadko natomiast można spotkać tam pracowników.

W efekcie inwestycja jest już mocno opóźniona. Wiadomo, że nie zakończy się w 2022 r. Teraz głównym celem jest zachowanie unijnej dotacji w wysokości 512 mln zł. Powinna być ona rozliczona do końca 2023 r.

Większościowy pakiet akcji

Przełomem może być zaangażowanie się rządowych spółek. We wtorek pojawiła się informacja, że Agencja Rozwoju Przemysłu i PKP PLK chcą wykupić pakiet akcji Trakcja S.A. należący do największego akcjonariusza – hiszpańskiej firmy Comsa (32,8% wszystkich akcji). Agencja Rozwoju Przemysłu już teraz ma 18,6% akcji, 9,6% należy do OFE PZU, a pozostałe 38,9% do mniejszych akcjonariuszy.

Taka transakcja sprawiłaby, że PKP PLK nie tylko będzie zlecać prace związane z budową SKM-ki, ale także bezpośrednio kontrolować ich wykonanie.

„Teraz powodzenie projektu w jednych, rządowych rękach”

– W końcu dobra wiadomość dla projektu SKM w Szczecinie. Rządowa agencja i PKP PLK SA przejmują wykonawcę części kolejowej inwestycji. Teraz powodzenie projektu w jednych, rządowych rękach. Miejmy nadzieję że sprawy pójdą w dobrym kierunku. My samorządowcy robimy swoje. Czekamy na część kolejową – komentuje Piotr Krzystek, prezydent Szczecina i przewodniczący zarządu lidera projektu – Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Do samorządów należy budowa otoczenia SKM-ki, czyli węzłów przesiadkowych. W Szczecinie właśnie zakończyła się inwestycja związana z pierwszym z nich. Przy stacji w Podjuchach powstała nowa pętla autobusowa i parking.