W Szczecinie modernizowana jest infrastruktura w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, w Świnoujście trwa rozbudowa terminalu LNG i prace w terminalu promowym, a w obu portach modernizowana jest infrastruktura techniczna. Celem inwestycji, o łącznej wartości przekraczającej 2 miliardy złotych, jest stworzenie warunków do obsługi większej ilości ładunków.

Prace w Szczecinie mają przygotować portowe nabrzeża do przyjmowania większych jednostek. Do głębokości 12,5 metra zmodernizowano już tor wodny Świnoujście-Szczecin, teraz podobne prace trwają na terenie portu.

Szczecin – Basen Kaszubski

Inwestycja w rejonie Basenu Kaszubskiego jest na półmetku. Najwyższy stopień zaawansowania mają prace na nabrzeżu Dąbrowieckim (75 proc.) i na nabrzeżu Chorzowskim, wraz z Uskokiem Gliwickim (40 proc.).

– W lipcu br. rozpoczęły się roboty czerpalne oraz refulacja najpierw do Basenu Noteckiego celem jego zalądowienia. Zakończono prace związane z rozpoznaniem i wydobyciem ferromagnetyków – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Zakończenie prac jest planowane na III kwartał 2024 roku.

Szczecin – Kanał Dębicki

Częścią tej inwestycji jest budowa nowego nabrzeża Norweskiego, stanowiącego przedłużenie linii już istniejącego nabrzeża Fińskiego oraz modernizacja istniejących nabrzeży Czeskiego i Słowackiego. Wybudowane zostanie też nabrzeże Duńskie które będzie pełnić funkcję zabezpieczenia brzegu Ostrowa Grabowskiego i pozwoli w przyszłości przedłużyć linię nabrzeża Norweskiego. Wykonanie rzeczowe inwestycji oceniane jest obecnie na 44 proc.

– Na Ostrowie Grabowskim trwają prace związane z wykonaniem konstrukcji żelbetowej nabrzeża Norweskiego. Zakończyły się roboty kafarowe - wykonano kotwy gruntowe oraz ściankę szczelną. Również na nabrzeżu Duńskim roboty kafarowe są na ukończeniu i rozpoczęto roboty żelbetowe. Na nabrzeżu Czeskim na I etapie zakończono roboty kafarowe i rozpoczęto roboty żelbetowe. Na Ostrowie Mieleńskim budowane jest pole odkładu refulatu, powstał specjalny most umożliwiający przemieszczanie się samochodów w ten rejon. Rozpoczęto roboty czerpalne w Kanale Dębickim – relacjonuje Monika Woźniak-Lewandowska.

Zakończenie prac jest planowane na II kwartał 2024 roku.

Szczecin i Świnoujście – infrastruktura techniczna

W obu portach trwa modernizacja infrastruktury technicznej, która ma zagwarantować, że będą one bardziej przyjazne środowisku. Co obecnie dzieje się na placu budowy w Szczecinie?

– Na terenie obu portów układane są linie kablowe średniego i niskiego napięcia, sieci telekomunikacyjne, wodne, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Na terenie przy ul. Hryniewieckiego zakończono układanie sieci ciepłowniczych preizolowanych. Obecnie trwają podobne prace na terenie Łasztowni – mówi Monika Woźniak-Lewandowska.

Termin zakończenia inwestycji drugie półrocze 2023 r.

Świnoujście – terminale LNG i promowy

Terminal LNG w Świnoujściu przechodzi rozbudowę. Powstaje tam dodatkowe stanowisko rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Planowany termin zakończenia inwestycji to drugie półrocze 2023 roku. Obecny stan zaawansowania prac to 78 proc.

Zmieni się też terminal promowy w Świnoujściu, który zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, czyli pozwalającego łączyć różne środki transportu. Zwieńczeniem robót będzie montaż nowego rękawa pasażerskiego, który obecnie powstaje w Hiszpanii. Zakończenie robót to koniec marca 2023 r. Na razie wykonano 76 proc.

Realizowane projekty mają wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę) oraz z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.