Od wtorku tramwaje korzystają już z jednej ze zmodernizowanych hal w zajezdni przy Wojska Polskiego.

- Przed południem we wtorek, 12 maja, pierwsze tramwaje wjechały do wyremontowanego obiektu, z którego po raz pierwszy w godzinach popołudniowego szczytu wyruszyły w trasy – informuje Dariusz Wołoszczuk, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.  

Krakowska firma ZUE SA, która jest odpowiedzialna za modernizację zajezdni tramwajowej Pogodno, przekazała do eksploatacji pierwszą zmodernizowaną halę. Obecnie, w odrestaurowanym obiekcie do dyspozycji spółki Tramwaje Szczecińskiego jest pięć torów. W ciągu najbliższych dni do dyspozycji obsługi zajezdni będzie także przebudowany tor objazdowy.

- Wraz z udostępnieniem tej części zajezdni prace modernizacyjne rozpoczynają się w kolejnej hali. Z eksploatacji wyłączonych zostanie kolejnych pięć torów (o numerach 7 – 11) – mówi Wołoszczuk - Prace potrwają około dwóch miesięcy. W tym etapie poza odrestaurowaniem tej części obiektu, zostanie także wymieniona sieć trakcyjna oraz torowisko – dodaje.  

W związku z przystąpieniem do kolejnego etapu przebudowy i ponownym brakiem możliwości wyjazdu z zajezdni w stronę Głębokiego, zmieniona zostanie organizacja pracy zajezdni. Od środy, 13 maja, część porannych kursów wyjazdowych na trasie Spacerowa – Głębokie realizowana będzie ponownie przez zastępczą komunikację autobusową. Zmiany dotyczą kursów z przystanku Spacerowa o godz. 04:51, 05:06, 05:21, 05:36 (dni powszednie) oraz o godz. 05:09 i 05:29 (pozostałe dni). Kursy tramwajów linii 1 i 9  z pętli Głębokie będą realizowane bez zmian.

Modernizacja zajezdni Pogodno zakończy się jesienią. 

W ramach inwestycji zajezdnia jest gruntownie przebudowywana i dostosowywana do obsługi pojazdów niskopodłogowych. Dobudowywany dwudziesty pierwszy tor będzie pełnił funkcję toru objazdowego. Wszystkie pozostałe zostaną zmodernizowane, łącznie wyremontowanych zostanie 5 750 metrów pojedynczego toru. Część torów zyska też nowe funkcje, np. do mycia wózków tramwajowych, demontażu pantografów za pomocą specjalnego żurawia czy obsługi wyłącznie pojazdów niskopodłogowych. Jeden z torów zostanie przeznaczony do obsługi taboru za pomocą tokarki podtorowej. Miejsce na to urządzenie jest już przygotowane.

Wykonawca poza wykonaniem prac budowlanych musi także wyposażyć obiekty zajezdni w specjalistyczny sprzęt do obsługi pojazdów (m.in. zakupione będą tokarka podtorowa, żuraw, suwnice, podnośniki taboru, urządzenia do napełniania piasku, urządzenia do mycia tramwajów, system identyfikacji taboru). Zakres przebudowy obejmuje także prace rekonstrukcyjne wraz z przebudową i rozbudową istniejących budynków, będących w większości pod opieką konserwatorską. Nowością będzie wybudowanie wiaty odstawczej o wymiarach ok. 62 x 96 m.

Koszt inwestycji to 273, 4 mln zł (brutto) z czego dofinansowanie wynosi 131, 2 mln zł (netto).