Budowa bulwarów znów zwróciła Szczecin w stronę Odry. W najbliższych latach planowane są kolejne inwestycje nad wodą. Przyjrzeliśmy się 10 takim projektom. Część pozostaje na razie w fazie koncepcyjnej, ale niektóre są już realizowane.

Prezentację planów inwestycyjnych zaczynamy od południa.

1. Renowacja fragmentu szczecińskiej Wenecji

Kompleks wyrastających bezpośrednio z wody budynków dawnego kompleksu wytwórni alkoholu i drożdży C. Lefevre’a przy ul. Kolumba nazywany bywa szczecińską Wenecją. Zabytkowe obiekty są dziś w fatalnym stanie. Te wyższe należą do prywatnego właściciela i nie zanosi się, że zostaną w najbliższym czasie wyremontowane. Szansę na odnowienie ma natomiast najniższy z budynków (Kolumba 79/80), w którym pierwotnie była siedziba dyrekcji firmy, a po wojnie mieszkania komunalne.

Właścicielem tej części szczecińskiej Wenecji są Wody Polskie, które planują zaadaptować niszczejący budynek na potrzeby nowej siedziby. Na razie wyłoniono inżyniera kontraktu. Kolejnym krokiem ma być przetarg na wykonawcę w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Wyremontowany budynek przy ul. Kolumba 79/80 ma być nie tylko siedzibą urzędników, ale też miejscem szkoleń i warsztatów dla młodych ludzi zainteresowanych żeglugą śródlądową czy też przestrzenią twórczą dla artystów zaangażowanych w kulturę marynistyczną. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zobowiązuje inwestora do budowy pieszego pasażu nad Odrą.

2. Apartamenty na Kępie Parnickiej

Pół tysiąca mieszkań z widokiem na Odrę – to pomysł dewelopera Siemaszko na zagospodarowanie działki na wyspie Kępa Parnicka. Chodzi o teren na wysokości Dworca Głównego, ograniczony ulicami: Bulwar Elbląski, Heyki i Składową (obok bazy PKS).

Pierwsze prace już ruszyły. Budynki przy samej rzece mają mieć 5 kondygnacji, a te od strony ul. Heyki – 11. W parterach od strony nadodrzańskich bulwarów planowane są m.in. kafejki, a przy Bulwarze Elbląskim powstać ma przystań dla jachtów i motorówek.

3. Apartamenty przy Moście Długim

W pobliżu dużą inwestycję nad Odrą planuje też J.W. Construction. Deweloper z podwarszawskich Ząbek wykupił przy ul. Celnej niemal cały teren między ul. Energetyków a Kanałem Zielonym (od strony rzeki, na południe od Mostu Długiego). Planowana jest tam budowę 810 mieszkań (34 tys. m2 powierzchni użytkowej) i części aparthotelowo-komercyjnej (14 tys. m2).

W pierwszym etapie zagospodarowana miałaby zostać działka najbliżej Kanału Zielonego (Celna 2). Do tej pory funkcjonowała tam hurtownia ryb i przetworów. W jej miejscu planowany jest wielorodzinny budynek mieszkalny z usługami w parterze i trzykondygnacyjnym garażem nadziemnym na kondygnacjach 1-3 (na 218 samochodów). Budynek miałby łącznie 7 kondygnacji, ale w niektórych miejscach byłby obniżony do 5. lub 6. kondygnacji. Łączna powierzchnia projektowanej zabudowy to ponad 4,7 tys. m2.

4. Nowa siedziba Teatru Współczesnego

Jest już przesądzone, że Teatr Współczesny przeniesie się w przyszłości do własnego gmachu, który zbudowany zostanie na Łasztowni. Wybrano lokalizację w pobliżu Trasy Zamkowej i planowanego Mostu Kłodnego. Miasto nie ma jednak na razie pieniędzy na realizację tej inwestycji.

Budowa nowej siedziby Teatru Współczesnego wpisana była już co prawda do dokumentów finansowych miasta, z kosztami szacowanymi na 150 mln zł, ale w listopadzie 2019 r. ten punkt został wykreślony. Znalazł się na liście miejskich inwestycji, które zostały odłożone w czasie ze względów oszczędnościowych. Prezydent Piotr Krzystek tłumaczył wówczas, że to efekt mniejszych niż planowano dochodów, po tym jak ograniczono wpływy dla samorządów z PIT. Teraz wykonywane są kolejne cięcia, więc trudno liczyć, by ta inwestycja prędko wróciła do budżetu miasta.

Teatr Współczesny funkcjonuje w gmachu Muzeum Narodowego na Wałach Chrobrego. Spektakle odbywają się w sali kopułowej, która nie była budowana z myślą o funkcji teatralnej.

5. Most Kłodny

W miejscu przedwojennej przeprawy na Łasztownię stanie nowy Most Kłodny. W jego konstrukcji najbardziej charakterystycznym elementem będzie ponadstumetrowy pylon podtrzymujący 24 stalowe liny. Mostem zostanie poprowadzona linia tramwajowa.

Koszt przygotowania nowej przeprawy szacowany jest obecnie na 313 mln zł, z czego 100 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania z funduszy unijnych. Budowa rozpocznie się dopiero po zakończeniu trwającej przebudowy układu dróg na Międzyodrzu. Planowana jest w latach 2023-26.

6. Morskie Centrum Nauki

To ma być szczecińska odpowiedź na słynne Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W budynku powstającym na Łasztowni przy Trasie Zamkowej zaplanowano multimedialne i oryginalne eksponaty związane z wodą oraz morzem. W inspirujący sposób mają opowiadać np. o żegludze czy szkutnictwie. Zaplanowano również pracownie, planetarium oraz ogólnodostępny taras widokowy na dachu.

Według wcześniejszych planów, pierwsi zwiedzający mieli wejść do Morskiego Centrum Nauki jesienią 2022 r. Ostatnio marszałek Olgierd Geblewicz (to inwestycja samorządu województwa) przyznał jednak, że na linii zamawiający - wykonawca pojawiły się problemy. Nie wiadomo, czy będą one miały wpływ na termin zakończenia budowy. Koszt wzniesienia budynku w kształcie statku wynosi ponad 91 mln zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć blisko 28 mln zł na przygotowanie wystawy stałej.

Kontrowersje budzi elewacja budynku. Jaskrawa żółto-czerwona fasada jest obecnie przykrywana siatką cięto-ciągnioną, która ma zupełnie zmienić wizualny odbiór gmachu.

7. Bulwary przy Wałach Chrobrego

Najbardziej reprezentacyjne nabrzeże w Szczecinie wygląda obecnie najgorzej ze wszystkich głównych bulwarów. Zarządza nim spółka Polsteam Żegluga Szczecińska, której udziałowcami są spółka z państwowej Grupy PŻM (51% akcji) i miejska spółka (49%). Obie strony długo nie mogły porozumieć się w sprawie remontu, ale wydaje się, że wszystko jest obecnie na dobrej drodze.

PŻM ogłosił bowiem, że docelowo przekaże nabrzeże miejskiej spółce, aby to ona przeprowadziła kompleksowy remont. Kwestią rozmów pozostaje cena tego przekazania. Jest więc szansa, że gdy w 2024 r. w Szczecinie odbywał się będzie kolejny finał regat The Tall Ships Races, żaglowce zacumują przy odnowionym Bulwarze Chrobrego.

8. Budynki w miejscu ulicy

Przy przebudowie układu ulic związanej z budową Mostu Kłodnego planowane jest wygospodarowanie miejsca na nowe budynki mieszkalne. Stanęłyby nad Bulwarem Piastowskim, w miejscu, w którym obecnie przebiega jezdnia ulicy Nabrzeże Wieleckie (w stronę stoczni). Ruch w obie strony, wraz z torowiskiem, przesunięty zostanie bowiem na obecną jezdnię prowadzącą w kierunku dworca. Z tego powodu znikną też dwie łącznice Trasy Zamkowej.

9. Kwartały panieńskie

Kwartałami panieńskimi nazywana jest niezagospodarowana część podzamcza, teren pomiędzy Basztą Panieńską, a nowym budynkiem mieszkalno-hotelowym wznoszonym przez Grupę Orbis. Docelowo mają tam powstać cztery kwartały zabudowy i miejski plac – Rynek Warzywny.

Przy ul. Panieńskiej, najbliżej Baszty Siedmiu Płaszczy, planowany jest hotel należący do sieci B&B. Pozostałe trzy kwartały przeznaczone są pod zabudowę mieszkalną. Na jednej z działek (bliżej Odry) wykonywane były niedawno prace przygotowawcze, ale właściciel nie informuje, kiedy miałaby ruszyć budowa. Przypomnijmy, że temat zagospodarowania kwartałów panieńskich istnieje od wielu lat, ale wciąż nie może przejść w fazę realizacyjną.

10. Wielofunkcyjny budynek apartamentowo-biurowy nad Parnicą

Ciekawe inwestycje planowane są nie tylko nad Odrą, ale również np. nad Parnicą. Działkę przy ul. Bulwar Gdański 9 na Łasztowni za około 1,5 mln zł kupiła od miasta spółka MGP. Nowy właściciel planuje postawić tam wielofunkcyjny budynek apartamentowo-biurowy. Do Urzędu Nadzoru Budowlanego trafił już wniosek o pozwolenie na budowę. Inwestor na razie nie zdradza jeszcze szczegółów.