„W tej kadencji musimy zrobić wszystko, żeby Pendolino dojechało przynajmniej do Szczecina, a szczytem marzeń byłoby Świnoujście” – mówił poseł Artur Łącki z Koalicji Obywatelskiej, podczas posiedzenia Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego. Tyle tylko, że nawet po zakończeniu trwających remontów, linia prowadząca do Szczecina nadal nie będzie przystosowana do parametrów Pendolino.

Pociągi Express InterCity Premium (EIP) łączą Warszawę z Trójmiastem, Krakowem, Wrocławiem, Katowicami i Rzeszowem. Pendolino obsługuje też nieco mniejsze miejscowości, jak Jelenia Góra czy Kołobrzeg.

– To jest chore, że dojeżdża do Kołobrzegu, a nie dojeżdża do Szczecina – komentował poseł Łącki, który od lat przekonuje, że Pendolino do Szczecina powinno być jednym z priorytetów.

Na trasie do Szczecina pociągi nie rozwiną prędkości 200 km/h

Spółka PKP Intercity nie planuje jednak kierowania pojazdów Pendolino w stronę stolicy Pomorza Zachodniego. Przeszkodą są warunki techniczne.

– Parametry linii prowadzących do Szczecina docelowo pozwolą na przejazd pociągu z prędkością do 160 km/h. Składy Pendolino kursują na liniach, które umożliwiają przynajmniej na części trasy jazdę z prędkością 200km/h lub są modernizowane do prędkości 250km/h – tłumaczy Justyna Moskalewicz-Aderek z biura prasowego PKP Intercity.

Więcej ekspresów po zakończeniu trwającej od lat modernizacji?

Ze Szczecina kursuje tylko jeden pociąg teoretycznie drugiej pod względem szybkości przejazdów kategorii – EIC Chrobry do Warszawy. W tej kwestii jest jednak szansa na poprawę.

– PKP Intercity analizuje możliwość zwiększenia oferty pociągów kategorii EIC w kierunku Szczecina, opartych o składy wagonowe z lokomotywą umożliwiającą jazdę z prędkością maksymalną 160km/h, co nastąpi po zakończeniu prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 351 [Poznań – Szczecin – red.] – mówi Justyna Moskalewicz-Aderek.

Finalizacja przedłużającej się modernizacji linii kolejowej między Poznaniem i Szczecinem planowana jest do końca tego roku.