Koordynację prac dotyczących budowy miejskiej części infrastruktury SKM przejmie spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie. Dotychczas odpowiedzialny był za to lider projektu – Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Za przebudowę torowisk i budowę przystanków kolejowych odpowiada PKP PLK, a na wykonawcę wybrano w przetargu spółkę Trakcja SA. Ta część inwestycji jest mocno opóźniona. Zadaniem miasta Szczecin jest natomiast budowa węzłów przesiadkowych wokół przystanków kolejowych. Co oznacza zmiana podmiotu koordynującego te prace?

„To w tej chwili priorytetowa inwestycja dla Szczecina”

Jak czytamy w przekazanym przez magistrat komunikacie, ma to zapewnić „pełny, profesjonalny i dobrze skoordynowany nadzór nad realizacją miejskiej części projektu”. Zagwarantuje, że „Miasto Szczecin wywiąże się z zobowiązań wobec wszystkich partnerów projektu SKM, w tym również z kwestii związanych z przyznanym wielomilionowym dofinansowaniem”.

– Szczecińska Kolej Metropolitalna to w tej chwili priorytetowa inwestycja dla Szczecina. Dobrze wiemy, że realizacja części torowej tego zadania, obarczona jest wielomiesięcznym opóźnieniem, które niestety rzutuje na termin jego ukończenia. Dlatego z jednej strony jako samorząd będący największym beneficjentem tego projektu, dokonujemy przemodelowania nadzoru nad naszą części inwestycji, tak by pomimo realizacji prac budowlanych przez Szczecin, kłopoty realizacyjne innych partnerów nie odbiły się negatywnie na przyznanym dofinansowaniu w części Miasta Szczecin. Z drugiej strony, będziemy apelować do instytucji odpowiedzialnych za dysponowanie środkami unijnymi o to, aby dokonać przedłużenia okresu związanego z rozliczeniem inwestycji. W naszej opinii, tylko zdecydowane działania wszystkich partnerów, mogą uratować projekt i nie będą grozić utratą dofinansowania – mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

Gotowy jest jeden węzeł

Szczecin zobowiązał się do budowy 26 węzłów przesiadkowych. Na razie wykonano tylko część prac:

– Węzeł Podjuchy – zadania ukończone (jednostka odpowiedzialna – ZDiTM);

– Węzeł Łękno – prace na ukończeniu (jednostka odpowiedzialna – Wydział Inwestycji Miejskich);

– Przystanek Zdroje – zakończone prace związane z I etapem – parkingiem i zagospodarowaniem terenu (jednostki odpowiedzialne ZUK i ZDiTM);

– Parking w okolicy ul. Tomaszowskiej - zakończone prace związane z I etapem –(jednostka odpowiedzialna – WGK);

– Budowa parkingu przy ul. Arkońskiej i Bułgarskiej – prace na ukończeniu (jednostka odpowiedzialna – Wydział Inwestycji Miejskich);

– Przystanek SKM Niemierzyn Arkońska – po wyborze wykonawcy prac budowlanych (jednostka odpowiedzialna – Szczecińskie Inwestycje Miejskie);

– Przystanek SKM Pomorzany – po wyborze wykonawcy prac budowlanych (jednostka odpowiedzialna – Szczecińskie Inwestycje Miejskie);

– Przystanek SKM Zdunowo – w trakcie oceny ofert (jednostka odpowiedzialna – Szczecińskie Inwestycje Miejskie);

– Przystanek SKM Stołczyn Północny (Nad Odrą) – w trakcie oceny ofert (jednostka odpowiedzialna – Szczecińskie Inwestycje Miejskie);

– Przystanek SKM Skolwin Północny (Artyleryjska) – w trakcie oceny ofert (jednostka odpowiedzialna – Szczecińskie Inwestycje Miejskie);

– Przystanek SKM Cmentarz Centralny (Ku Słońcu) – w trakcie postępowania przetargowego (jednostka odpowiedzialna – Szczecińskie Inwestycje Miejskie).

Planowana infrastruktura węzłów przesiadkowych to najczęściej miejsca parkingowe, przystanki komunikacji miejskiej czy nowe dojścia dla pieszych.

Projekt SKM jest olbrzymią inwestycją o łącznej wartości ponad 800 mln zł. Duże opóźnienie związane z realizacją części torowej może skutkować koniecznością zwrotu 512 mln zł dofinansowania unijnego. W środę dyskutowano jak rozwiązać ten problem podczas wspólnego posiedzenia Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego, Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego i Rady Miasta Szczecin, w którym uczestniczyli przedstawiciele PKP PLK i spółki Trakcja SA.