Osoby, które nie mieszkają w najbliższej okolicy, za godzinny postój na pl. Orła Białego zapłacą 10 zł, czyli ponad 3 razy więcej niż w innych częściach podstrefy A. Połowa miejsc (ok. 20) zostanie wyznaczona wyłącznie dla mieszkańców pl. Orła Białego, ul. Grodzkiej i ul. Koński Kierat. Oni zapłacą takie same stawki abonamentowe jak w całym mieście (48 zł za 6 miesięcy lub 96 zł za 12 miesięcy).

Uchwała podjęta w środę to konsekwencja procesu prototypowania pl. Orła Białego. W jego ramach ustalono m.in., że na stałe zlikwidowany zostanie parking w środkowej części placu (ok. 100 miejsc). Pozostanie ok. 40 miejsc postojowych w dwóch rzędach przed bankami.

Nowa organizacja ruchu będzie możliwa, bo od stycznia obszar pl. Orła Białego i fragment ul. Koński Kierat to droga wewnętrzna. We wrześniu zgodzili się na to radni.

Wyższe opłaty mają wymusić rotację

Jeden rząd (bliżej budynków) ma być przeznaczony dla osób udających się do pobliskich instytucji i restauracji, Aby wymusić dużą rotację samochodów, ceny za postój będą dużo wyższe niż standard w SPP. Zajęcie miejsca na 15 minut to koszt 2,5 zł, a godzina parkowania to 10 zł. Kierowcy mają płacić za rzeczywisty czas pozostawienia samochodu, czyli za każde rozpoczęte 3 minuty (powyżej pierwszych 15 minut) – 0,5 zł więcej. Płatne parkowanie będzie obowiązywać od godziny 8 do 22.

- Badania ruchu wykazały, że obszar pl. Orła Białego często traktowany jest jako parking zbiorczy dla osób, które przyjeżdżają do Szczecina z zewnątrz. Zostawiają tu samochód na czas pracy. Zwiększenie opłat z powodów ekonomicznych wywoła większą rotację na tych miejscach – tłumaczył Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta Szczecina, który jest odpowiedzialny za proces zmian planowanych na pl. Orła Białego i w jego najbliższej okolicy.

Miejsca tylko dla okolicznych mieszkańców

Drugi rząd 20 miejsc przed bankami, a także 5 miejsc na ul. Koński Kierat, przeznaczonych będzie tylko dla mieszkańców: ul. Koński Kierat 12, 13, 14, 15, 15A, 16, 17, 17A, pl. Orła Białego 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i ul. Grodzkiej 9, 14, 16, 18, 20. Tutaj będą obowiązywały standardowe stawki abonamentowe dla mieszkańców: 48 zł za 6 miesięcy lub 96 zł za 12 miesięcy. O uprawnieniu do parkowania będzie decydować karta mieszkańca, a w praktyce odpowiednia naklejka na szybie. Posiadanie takiej karty nie będzie oczywiście gwarantować możliwości pakowania, bo miejsc jest dużo mniej niż samochodów.

- Wcześniej o miejsce parkingowe konkurowały w tym miejscu różne grupy użytkowników. Dążymy do uspokojenia ruchu, nie zapominając o interesach tutejszych mieszkańców. Dlatego tworzymy dla nich dedykowane miejsca – przekonywał prezydent Wacinkiewicz.

Parkujący niezgodnie z nowymi przepisami muszą liczyć się z karami w wysokości 200 zł.

Nowe zasady jeszcze nie obowiązują

Przeciwni takim nowym regulacjom byli radni Prawa i Sprawiedliwości. Jednym z najczęściej powtarzanych argumentów był ten, że zanim zostaną ograniczone miejsca postojowe, w okolicy powinny powstać parkingowce. Podczas debaty takie głosy padały również ze strony części radnych Koalicji Obywatelskiej, ale gdy przyszło do głosowania niemal wszyscy z tewj formacji (poza jedną osobą) poparli projekt prezydenta.

Nowe zasady wejdą w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.