Rok 2020 i 2021 to przejściowy i dość burzliwy czas na polskim rynku pracy. Wciąż nie wiadomo, czy nadal mamy rynek pracownika, czy już wkraczamy w fazę przychylną pracodawcy. Niektóre branże notują szybki rozkwit, jednak w większości z nich mocno da się odczuć, że przedsiębiorcy zachowawczo i drobiazgowo podchodzą do procesów rekrutacyjnych. Jednym z modnych działań towarzyszących rozmowom kwalifikacyjnym stało się przeprowadzanie ich w trybie assessment center. Dziś wyjaśniamy, jakie czynności kryją się za tym pojęciem.
Najważniejsze założenia assessment center
Jak każda metoda rekrutacyjna, również i ta ma za zadanie zminimalizować ryzyko zatrudnienia nieodpowiedniej osoby. Między innymi dlatego assessment center polecana jest w przypadku wybierania kadry kierowniczej i obsadzania stanowisk o podwyższonej odpowiedzialności po stronie jednostki.
Stosując ogromne uproszczenie i lekki kolokwializm, można taki proces nazwać „rozmową kwalifikacyjną na sterydach”. Dział HR ma w tym przypadku o wiele więcej zadań do przygotowania i koordynowania, a sam kandydat musi poświęcić sporo czasu i wykazać więcej zaangażowania podczas ubiegania się o upragnioną posadę. Wszystko po to, aby dokładniej zbadać jego tzw. umiejętności miękkie, w prostej linii prowadzące do efektywniejszej pracy zespołowej.
Assessment center, ze względu na swą specyfikę i nacisk kładziony nie tylko na twarde kompetencje i indywidualizm kandydata, pozwala w naturalnym środowisku porównać zdolności do odnajdywania się w grupie, działania pod presją czasu i w sytuacjach stresowych. Nawet bardzo kreatywna osoba nie zawsze jest w stanie sprostać takim wymogom. Na szczęście dzięki tak skonstruowanej rozmowie kwalifikacyjnej, rekrutujący mają możliwość zasugerowania innego stanowiska, które będzie dla niej odpowiednie i rozwojowe.
Kolejną z zalet assessment center jest fakt, iż sam aplikujący ma szansę zobaczyć, jak wygląda praca w firmie „od środka”. Takie namacalne spojrzenie na całokształt również może zaważyć na podjęciu właściwej decyzji po jego stronie.
Przebieg spotkania — zadania indywidualne i w grupie
Przychodząc na rozmowę kwalifikacyjną assessment center, można spodziewać się obecności paru innych osób, zazwyczaj nie więcej niż dziesięciu. Spotkanie może potrwać nawet kilka godzin, więc warto zarezerwować sobie cały dzień. Całość prowadzona jest najczęściej przez specjalistów z HR, mających duże doświadczenie i odpowiednie kompetencje do kreowania tego typu sytuacji. Rekruterzy (nazywani w tym przypadku asesorami) mają już zawczasu przygotowane zadania, podzielone na dwie części: indywidualną i grupową.
Do najczęstszych zadań indywidualnych należą:
symulacje spotkań biznesowych na gruncie pracowniczym bądź klienckim, analiza dokumentacji (z punktu widzenia kierownika) wraz z podejmowaniem decyzji, rozwiązywanie konkretnych problemów i badanie analitycznego myślenia, przygotowywanie prezentacji (pod presją czasu), praca na realnych, przeszłych zagadnieniach, które w ostatnich miesiącach napotkała firma.
Oprócz tego dość ważnym etapem jest działanie w grupie. Tutaj zakres zadań może być bardzo szeroki, ponieważ rekruter ma do dyspozycji wiele schematów współpracy. Najczęściej każdemu uczestnikowi takiej sesji przydzielany jest odpowiedni cel, a w trakcie jego realizacji badane są zdolności komunikacyjne i umiejętność przejmowania inicjatywy.
Sprawdź, jak możesz przygotować się do spotkania
Ze względu na indywidualny profil każdej z branż, nie istnieje uniwersalny poradnik dla kandydatów ubiegających się o pracę w systemie assessment center. Jednak jest kilka rzeczy, na które niezależnie od stanowiska warto zwrócić uwagę:
Zbuduj pewność siebie. Pamiętaj, że liczą się przede wszystkim twoje umiejętności, doświadczenie i wiedza. Osoby znające swoją wartość mają zdecydowanie łatwiej odnaleźć się w gronie innych kandydatów, niż te, które stale ujmują swoim zasługom.
Na spotkanie przyjdź wypoczętym. Dobrze przespana noc, unikanie napojów wyskokowych dzień wcześniej oraz odpowiednie nawodnienie i odżywienie to kluczowe czynniki, mające wpływ na błyskotliwość, chęci do działania i ogólną prezencję.
Zrób research. Uczenie się zadań na pamięć i przerabianie w nieskończoność case study innych przypadków zwykle nie dadzą tyle, co dowiedzenie się jak najwięcej o firmie, do której aplikujesz.
Poznaj swoje najmocniejsze strony i skup się na nich. Nierzadko podczas rozmowy może paść prośba o pokazanie umiejętności, których nie posiadasz lub które są niedostatecznie rozwinięte. Skup się na swoich najlepszych cechach i to do nich jak najczęściej kieruj asesorów.
Doskonale sprawdzają się tu też inne, dość standardowe wskazówki, mające zastosowanie przy innych rozmowach o pracę: brak spóźnienia, schludny wygląd, odpowiednie dokumenty w teczce i uśmiech na twarzy zawsze będą działały na plus.
Assessment center w praktyce — na co zwraca uwagę rekruter?
Podczas assessment center można również przeprowadzać testy osobowości i na inteligencję, które dodatkowo uzupełnią profil kandydata. Zazwyczaj nie istnieje jeden schemat, wedle którego wybierany jest przyszły pracownik. Dla rekrutera znaczenie ma szereg różnych zachowań, w tym bardzo ważne pozostają cechy uwydatniane podczas współpracy zespołowej. Oczywiście kandydat musi też wykazać się odpowiednimi dla stanowiska kompetencjami twardymi, które są weryfikowane podczas rozwiązywania zadań indywidualnych.
Czy rozmowy w formacie assessment center należy się obawiać? Wręcz przeciwnie! To ogromna szansa dla obu stron. Pracodawca jest w stanie zbliżyć się do wyłonienia profilu „kandydata idealnego”, a aplikujący może lepiej poznać firmę, w której chce dalej rozwijać swoją karierę. W obu przypadkach bardzo istotne jest mocne zaangażowanie, jednak w każdym przypadku niesie ono ze sobą cenne doświadczenia i lepsze odczucia z całego procesu rekrutacyjnego.
Komentarze
2