Pl. Grunwaldzki, Rondo Uniwersyteckie i Rondo Hakena staną się w najbliższych dniach rondami półturbinowymi. Wymalowane na żółto linie będą pokazywać jak należy się po nich poruszać. Na razie to rozwiązanie czasowe, które będzie testowane przez okres 3-6 miesięcy.

Kierowcy jeżdżący prawym pasem ruchu po całości okręgu są zmorą wielu szczecińskich rond. Takie zachowanie wpływa na zmniejszenie przepustowości skrzyżowania, a często też prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Zmienić ma to nowe rozwiązanie, które będzie sprawdzane na trzech dużych rondach.

Pokażą, którym pasem trzeba jechać

Wprowadzona zostanie tam segregacja pasów z prowadzeniem ich poszczególnych relacji. Prawy pas (zewnętrzny) będzie służyć wyłącznie do skręcania w prawo. Pasy centralne (środkowe) do skrętu w lewo bądź jazdy na wprost i pasy wewnętrzne (lewe) wyłącznie do jazdy na wprost po okręgu.

Przed rondami nie będzie wskazane jaki pas należy przyjąć w zależności od wybranego przez siebie zjazdu ze skrzyżowania. Dlatego takie ronda są nazywane półturbinowymi, a nie turbinowymi.

Ma być mniej kolizji

- Jasne określenie, z którego pasa ruchu można wykonać dany manewr sprawi, iż zwiększy się czytelność oznakowania, a kierujący będzie prowadzony przez odpowiednie oznakowanie, co powinno zmniejszyć kolizyjność przy relacjach zjazdowych z rond – czytamy w informacji przesłanej przez biuro prasowe miasta.

Statystyka kolizji na rondach stale bowiem rośnie. W ubiegłym roku na pl. Grunwaldzkim było aż 161 takich zdarzeń drogowych. Na Rondzie Uniwersyteckim 123 (w 2016 r. – 87), a na Rondzie Hakena 55 (34 w 2016 r.).

Bezpieczniej mają się czuć również piesi i rowerzyści, którzy będą mieli krótszą drogę do przejścia przez jezdnię. Na pl. Grunwaldzkim zamiast trzech pasów ruchu będą musieli pokonać tylko dwa.

Likwidują miejsca parkingowe

Dodatkowo, na pl. Grunwaldzkim zlikwidowane zostaną wszystkie nielegalne i legalne miejsca postojowe, w miejscu których staną słupki blokujące. Ma to zwiększyć przepustowość skrzyżowania z uwagi na brak strat czasu, które powstają w skutek wstrzymania ruchu przez parkujące pojazdy.

Nowe oznakowanie poziome (koloru żółtego) zostanie wymalowane najpierw na Rondzie Uniwersyteckim (noc 23/24 lipca br. (wt-śr) od godz. 22:00), a trzy dni później na pl. Grunwaldzkim (noc 26/27 lipca br. (Pt-So) od godz. 22:00). Na Rondzie Hakena planowane jest to w sierpniu.

Nowe rozwiązanie ma być testowane od 3 do 6 miesięcy. Po tym okresie zapadnie decyzja, czy będzie ono dalej funkcjonować.

Rondo Hakena:

Rondo Uniwersyteckie:

Plac Grunwaldzki:

Zobacz też: