Utwory nawiązujące do muzyki filmowej oraz zupełnie nowe kompozycje w wykonaniu Aleksandra Dębicza zabrzmią w niedzielny wieczór, 31 maja, podczas kolejnego koncertu online na Facebooku i YouTube Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie.

Koncert został zarejestrowany w złotej sali Filharmonii, by w ostatnią niedzielę maja przenieść melomanów do świata muzyki filmowej. Premierowa prezentacja rozpocznie się dzisiaj (31 maja) o godz. 19:00 na Facebooku i YouTube Filharmonii w Szczecinie.

Aleksander Dębicz jest jednym z najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia oraz kompozytorem, wykonującym zarówno repertuar klasyczny, jak i jazzowo-rozrywkowy. W obszarze jego zainteresowań ważne miejsce zajmuje też muzyka filmowa i improwizacja, o czym świadczy między innymi pierwsza nagroda w konkursie Transatlantyk Instant Composition Contest (2013 rok).

W 2015 roku na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” (Warner Classics) wydał cykl 12 własnych kompozycji inspirowanych sztuką filmową. Od tego czasu skomponował muzykę do filmów, słuchowisk i przedstawień teatralnych.

- Od dłuższego czasu uważam, że we współczesnej muzyce najwięcej do zaoferowania mają kompozycje tworzone do filmów - mówi Aleksander Dębicz. - Tak jak w poprzednich epokach kompozytorzy pisali arcydzieła na zamówienia dworów królewskich, tak dzisiaj naturalnym polem działalności kompozytorskiej jest kino - dodaje.

Album „Cinematic Piano”, z którego utwory, poszerzone o nowe kompozycje artysty, zostaną wykonane podczas premierowego koncertu 31 maja w ramach Filharmonia Szczecin Online, czerpie przede wszystkim ze stylistyki muzyki filmowej. W kompozycjach można jednak dostrzec elementy muzyki rozrywkowej i jazzu, a nawet muzyki poważnej. Wszystkie te gatunki są bowiem dla pianisty równoważne, a swobodne poruszanie się pomiędzy nimi postrzega jako całkowicie naturalne.

Dynamiczna narracja pomiędzy utworami inspirowana jest montażem filmowym. - Chciałem przelać specyficzny rodzaj filmowej emocji na język muzyki fortepianowej - mówi o swoich kompozycjach Dębicz. Niemal każda z kompozycji utrzymana jest w innym nastroju, odwołującym się do różnych filmowych gatunków. Można w nich usłyszeć fragmenty o charakterze improwizacyjnym, wirtuozowskim, w których słychać klasyczne wykształcenie artysty.