Ósmy pociąg z podwójnym napędem zakupiony przez samorząd województwa też wyróżnia się oryginalnym malowaniem. Hybryda z charakterystycznymi gwiazdkami z flagi Unii Europejskiej we wtorek po raz pierwszy wjechała na dworzec główny w Szczecinie.

– Wszystkie 70 pociągów, które kupiliśmy w ostatnim dziesięcioleciu, było współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej. Winniśmy o tym pamiętać, że dzięki naszemu członkostwu w UE możemy korzystać z tych dobrodziejstw i dlatego nazwaliśmy ten pociąg europejskim. W takich barwach będzie on jeździł po Pomorzu Zachodnim, by podkreślać, że jesteśmy dumnymi Europejczykami i chcemy być w UE – tłumaczył marszałek Olgierd Geblewicz.

Wykorzysta energię z hamowania

To kolejny pociąg zamówiony przez samorząd województwa w nowosądeckim Newagu. Dla pasażerów przygotowano 150 miejsc siedzących i przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Pojazd jest wyposażony w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator i rampy ładunkowe dla wózków. Nowością będzie superkondensator, który zostanie wkrótce zamontowany.

– Co to spowoduje? Między innymi to, że do 60 km/h pociąg będzie korzystał z energii zgromadzonej w superkondensatorze podczas hamowania. Czyli rozpędzając pociąg, jedziemy za darmo. Policzyliśmy, że tylko na trasie między Goleniowem a Kołobrzegiem eksploatacja tego pociągu pozwoli zmniejszyć roczną emisję dwutlenku węgla o jakieś 550 ton i zużycie paliwa o 250-300 ton. I to tylko na tej trasie – mówił Zbigniew Konieczek, prezes firmy Newag.

„Kupujemy hybrydy, by chronić środowisko naturalne i nasze kieszenie”

To już ósmy pociąg z podwójnym napędem na zachodniopomorskich torach. Samorząd województwa najpierw kupił 7 takich pojazdów, a później rozszerzył kontrakt o kolejne 5 hybryd (będzie to kosztować dodatkowe 123 mln zł). Zdecydowały korzyści ekologiczne i ekonomiczne.

– Pojazdy, hybrydowe oszczędzają paliwo. Spalają znacznie mniej oleju napędowego niż klasyczne szynobusy, co powoduje dwie korzyści. Korzyść w wymiarze ekonomicznym i korzyść w ochronie środowiska. Kupujemy hybrydy, by chronić środowisko naturalne i nasze kieszenie - podkreślał marszałek Olgierd Geblewicz.

Europejski pociąg pojechał w pierwszą trasę do Kołobrzegu

Hybrydy obsługują głównie trasy, które wciąż nie są w pełni zelektryfikowane. Chodzi przede wszystkim o połączenia Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek. Możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup 69 pojazdów szynowych przeznaczyło 1,2 mld zł.