Przez lata nad Odrę szczecinianie przychodzili praktycznie tylko podczas imprez plenerowych. W inne dni nie było po prostu po co. Częściowo zmieniło się to po budowie bulwarów, ale żeby życie Szczecina rzeczywiście zaczęło tętnić nad rzeką, potrzebne są kolejne inwestycje. Przyjrzeliśmy się 10 najciekawszym planom, które mają zostać zrealizowane nad Odrą i Duńczycą.

Niestety większość z przedstawionych przez nas projektów jest na razie w fazie koncepcyjnej. Tylko jedna z inwestycji ruszy lada dzień. W przypadku innych pozostaje mieć nadzieję, że również zostaną zrealizowane.

Prezentację planów inwestycyjnych zaczynamy od południa, po prawej stronie Odry.

1. Apartamenty na Kępie Parnickiej

Znany szczeciński deweloper – firma Siemaszko – kupił działkę na wyspie Kępa Parnicka, na wysokości Dworca Głównego. To teren tuż nad Odrą, ograniczony ulicami: Bulwar Elbląski, Heyki i Składową (idąc od strony ul. Gdańskiej to działka tuż przed terenem należącym do PKS). Planuje tam budowę 500 mieszkań. Budynki przy samej rzece mają mieć 5 kondygnacji, a te od strony ul. Heyki – 11. W parterach od strony nadodrzańskich bulwarów planowane są m.in. kafejki, a przy Bulwarze Elbląskim powstać ma przystań dla jachtów i motorówek.

2. Apartamenty przy Moście Długim

W pobliżu dużą inwestycję nad Odrą planuje też J.W. Construction. Deweloper z podwarszawskich Ząbek wykupił przy ul. Celnej niemal cały teren między ul. Energetyków a Kanałem Zielonym (od strony rzeki, na południe od Mostu Długiego). Wstępna koncepcja zakłada budowę 810 mieszkań (34 tys. m2 powierzchni użytkowej) i części aparthotelowo-komercyjnej (14 tys. m2).

3. Nowa siedziba Teatru Współczesnego

Jest już przesądzone, że Teatr Współczesny przeniesie się w przyszłości do własnego gmachu, który zbudowany zostanie na Łasztowni. Wybrano lokalizację w pobliżu Trasy Zamkowej i planowanego Mostu Kłodnego. Na razie nie są znane szczegóły koncepcji architektonicznej ani termin rozpoczęcia budowy. Do końca 2026 r. Teatr Współczesny ma umowę najmu pomieszczeń w Muzeum Narodowym na Wałach Chrobrego.

4. Most Kłodny

W miejscu przedwojennej przeprawy na Łasztownię stanie nowy Most Kłodny. W jego konstrukcji najbardziej charakterystycznym elementem będzie ponadstumetrowy pylon podtrzymujący 24 stalowe liny. Mostem zostanie poprowadzona linia tramwajowa.

Zapowiadano, że przeprawa ma być gotowa w 2022 r. Jest ona częścią dużego projektu przebudowy układu ulic na Łasztowni, który kosztować będzie co najmniej 480 mln zł (tyle wynoszą ostatnie szacunki). Szczecin dostał na ten cel 100 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych. Najprawdopodobniej część pieniędzy na budowę pochodzić będzie z kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

5. Morskie Centrum Nauki

To najbardziej zawansowana ze wszystkich inwestycji na Łasztowni. Zarząd Województwa od dawna ma już gotowy projekt i kilka dni temu podpisał umowę z wybranym w przetargu wykonawcą – firmą Erbud. Budowa Morskiego Centrum Nauki wraz z wyposażeniem ma kosztować 132 mln zł. Gmach w kształcie kadłuba statku stanie miedzy Trasą Zamkową a dźwigozaurami.

W środku znajdą się multimedialne i oryginalne eksponaty związane z wodą oraz morzem. W inspirujący sposób mają opowiadać m.in. o żegludze i szkutnictwie. Zaplanowano również trzy pracownie (biologiczno – chemiczna, fizyczno – mechatroniczna i modelarnia), planetarium oraz ogólnodostępny taras widokowy na dachu (na wysokości 14 metrów). Budowa ma potrwać 20 miesięcy.

6. Wyspa Grodzka – basen i palmiarnia?

Zagospodarowanie tego miejsca rozpoczęło się kilka lat temu i na początku nie uniknięto błędów. Najazd na most zaczął osiadać (konieczna była naprawa), na plaży wysypano brudzący piasek (wymieniono go niedawno na piasek morski), a końcowy efekt nie przypomina wcześniejszych wizualizacji, głównie przez kompletny brak zieleni na objętej inwestycjami części wyspy.

Na razie odłożono na później drugi etap rozbudowy infrastruktury mariny, który zakładał m.in. budowę małego amfiteatru i posadzenie drzew. Rozważany jest natomiast pomysł pływającego basenu, w formie wypełnionej wodą konstrukcji unoszącej się na Odrze, który uatrakcyjniłby plażowanie na Wyspie Grodzkiej.

Docelowo, w dalszej przyszłości, zlikwidowane zostaną ogródki działkowe w północnej części wyspy. Magistrat zamierza ten teren również przeznaczyć pod rekreację, ale konkretnych placów jeszcze nie ma. Znany z niebanalnych pomysłów radny Robert Stankiewicz (Solidarna Polska), proponuje, by powstała tam palmiarnia z oranżerią i restauracjami. Przygotował nawet wizualizację.

7. Oceanarium lub inna duża inwestycja na północnym cyplu Łasztowni

- Rezerwujemy to miejsce pod spektakularną inwestycję – mówi Jerzy Dyrdał, prezes Centrum Logistycznego Gryf. To właśnie ta należąca do Skarbu Państwa spółka jest właścicielem terenu na północnym cyplu Łasztowni, w pobliżu którego cumował podczas ostatnich Dni Morza Juan Sebastian de Elcano. Prowadzono rozmowy, by w tym miejscu zbudować wielkie oceanarium. Inwestor ostatecznie zdecydował się jednak na Gdańsk, choć żadne prace tam jeszcze nie ruszyły. Nie zniechęca to właścicieli do poszukiwania innych chętnych na realizację w tym miejscu dużej inwestycji. Niekoniecznie oceanarium, ale na pewno nie mieszkaniówki. Zanim to nastąpi na działce pojawić mają się w najbliższym czasie panele fotowoltaiczne.

8. Renowacja kolejnych zabytkowych budynków Starej Rzeźni

Powrót szczecinian na Łasztownię, to w głównej mierze zasługa Laury Hołowacz z CSL Internationale Spedition, która jako pierwsza zdecydowała się tutaj zainwestować. Budynek dawnej obory z zabytkowego kompleksu Starej Rzeźni stał się po renowacji siedzibą jej firmy i Centrum Kultury Euroregionu. Dopiero później zbudowano miejskie bulwary i marinę oraz odrestaurowano dźwigozaury. Z czasem odnowiono też kolejne obiekty należące do Starej Rzeźni, dzięki inwestycjom firmy NBQ i Żeglugi Szczecińskiej.

Wciąż jeszcze na remont czekają zabudowania stojące „w drugim szeregu” patrząc od strony Duńczycy. Ich właścicielem jest spółka Gryf Nieruchomości, która od niedawna należy do Funduszu Mars z Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Wszystkie budynki najchętniej zostałyby sprzedane jednemu podmiotowi, który przeprowadziłby tam renowację na skalę tej planowanej w Starej Rzeźni w Poznaniu. O zainteresowanych na razie nie słychać.

9. Bulwary przy Wałach Chrobrego

Najbardziej reprezentacyjne nabrzeże w Szczecinie wygląda obecnie najgorzej ze wszystkich głównych bulwarów. Zarządza nim spółka Polsteam Żegluga Szczecińska, której udziałowcami są spółka z państwowej Grupy PŻM (51% akcji) i miasto (49%). Obie strony deklarują chęć przeprowadzenia renowacji, tylko nic z tego nie wynika.

Miasto chciałoby kupić nabrzeże (z poprzednim zarządem spółki Polsteam była już umówiona, ale po wyborach zerwano rozmowy) i dopiero wtedy rozpocząć prace. Przedstawiciele strony rządowej (PŻM) chcą zachować pakiet większościowy i żądają, by miasto dołożyło się do remontu. Magistrat jednak nie wierzy, że spółka Polsteam udźwignęłaby swoją część finansowania inwestycji, co czyniłoby taką inwestycję niebezpieczną.

Tak powstał polityczny klincz, którego efektem są kolejne spory. Obu stronom nie udało się porozumieć, by na Dni Morza przed Wałami zacumowały jachty. Nie największy Juan Sebastian de Elcano, który ze względu na swoje zanurzenie i tak nie mógłby tam przypłynąć, ale np. oldtimery i inne mniejsze jednostki.

10. Dziś jest tam ulica, a będą nowe budynki

Przy przebudowie układu ulic związanej z budową Mostu Kłodnego planowane jest wygospodarowanie miejsca na nowe budynki mieszkalne. Stanęłyby nad Bulwarem Piastowskim, w miejscu, w którym obecnie przebiega jezdnia ulicy Nabrzeże Wieleckie (w stronę stoczni). Ruch w obie strony, wraz z torowiskiem, przesunięty zostanie bowiem na obecną jezdnię prowadzącą w kierunku dworca. Znikną też dwie łącznice Trasy Zamkowej.

Po lewej stronie Odry nie brakuje innych inwestycji mieszkaniowych w pobliżu rzeki. STr Shipping and Trading buduje kamienice w miejscu, gdzie na Podzamczu był parking. Przy Panieńskiej Orbis stawia hotel ibis Styles, który będzie połączony z częścią mieszkaniową. Obok, na obecnych nieużytkach, planowana jest budowa „Kwartałów Panieńskich” (na razie zamieszkały tam lisy). Przy ul. Św. Ducha Soft Elektronik stawia budynek River House Szczecin. Przy ul. Podgórnej powstały Apartamenty przy Odrze (Calbud).