Gdzie i kiedy?
Dom Kultury „13 Muz”
pl. Żołnierza Polskiego 2, Szczecin
Od: piątek, 25 stycznia 2013, 19:13
Do: niedziela, 27 stycznia 2013, 17:00
Za ile?
Po raz piąty w Szczecinie podczas digital_iów.13 uczestnicy, widzowie, współtwórcy, artyści i teoretycy będą mogli aktywnie uczestniczyć w wydarzeniu, w którym sztuka nowych mediów pokaże swoje rozmaite oblicza.

bio-tiful-art.!
Tematem przewodnim tej edycji digital_iów będzie bio art – jeden z najnowszych trendów
w sztuce współczesnej wyrastający z zainteresowania artystów naukami przyrodniczymi – biologią, biotechnologią oraz szerzej związkami sztuki z nauką. Pionierzy sztuki biologicznej – Eduardo Kac, Stelarc, SymbioticA – na nowo pragną zdefiniować czym obecnie jest działalność artystów pracujących z żywymi lub „pół-żywymi” materiami. Konsekwencje tych eksperymentów budzą rozmaite wątpliwości i obawy, ale to właśnie artyści mogą i powinni uczestniczyć w debatach dotyczących konsekwencji tworzenia sztucznego życia, genetyki, kultur tkankowych, DNA czy też organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO).

Prezentacja tego rodzaju działań artystów jest niezmiernie trudna. Często prace takie są znane tylko w postaci dokumentacji – „sławny” królik Alba zmodyfikowany genetycznie przez Eduardo Kaca nigdy nie został pokazany publicznie. W ramach digital_iów zaprezentowane zostaną prace wykorzystujące żywe organizmy: instalacja Matthijsa Munninka
 Microscopic Opera oraz projekt BIOS I ZOE Michała Brzezińskiego, który ukazuje  współdziałanie rośliny i komputera. Gardenia ogrodowa przestaje być zwykłą ozdobą okiennych parapetów. Zmienia się w istotę odczuwającą i emitującą specyficzne dźwięki. Prezentowane będzie, także wizualizacja efektu przekształcenia fragmentu DNA wirusa grypy do postaci kodu 0-1, a następnie przetransformowania rezultatu tego działania w ciąg liczb
od 0 do 1000, co posłużyło dalej do wygenerowania dźwięku. Jest to jest metafora napastliwości z jaką jesteśmy bombardowani codziennie treściami generowanymi przez media. Chaos, który przez to zostaje wprowadzony do naszego życia, jest niemniej destrukcyjny dla naszych organizmów niż wirus grypy.
Tym prezentacjom towarzyszyć będzie panel dyskusyjny, podczas którego znawcy sztuki biologicznej i postbiologicznej, podejmą temat: Bio art oraz sztuka technonaukowa
w czasach posthumianizmu i transhumanizmu. W trakcie spotkania  zaprezentowane zostaną autorskie spojrzenia na sztukę, czerpiącą swe inspiracje z obszaru (post)biologicznych impulsów naukowych i technologicznych, wykorzystywanych przez artystów. Bio art, sztuka transgeniczna, sztuka genetyczna, czyli wszystkie te eksperymenty, które korzystają
z biologii i biotechnologii, będą stanowić szerokie pole odniesień dla prezentowanych wystąpień. Ale nie tylko ten zespół zagadnień pojawi się w dyskusji, bowiem  wymienione wcześniej obszary sztuki i badań naukowych (wzajemnie się przenikających) zostaną skonfrontowane z działaniami i eksperymentami z obszaru sztuki technonaukowej. Te koncepty i rozpoznania teoretyczne wpisane zostaną w szeroką perspektywę współczesnego posthumanizmu i transhumanizmu. To wiodące dziś zagadnienia nie tylko działań artystów, ale też refleksji teoretyków sztuki oraz kultury badających przemiany współczesnego świata, determinowane przez rozwój nowych technologii medialnych, poszukiwań naukowych, artystycznych oraz humanistycznych. W centrum swoich zainteresowań stawiają one kwestie pytań o to, kim dziś, jako ludzie, jesteśmy w kontaktach ze światem technologii informatycznych oraz biotechnologii.

moderator, dr hab. Piotr Zawojski (Uniwersytet Śląski, Katowice)
Uczestnicy:
 dr hab. Monika Bakke (Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań)
dr Anna Nacher (Uniwersytet Jagielloński, Kraków),
Sidey Myoo (Academia Electronica),
 dr Maciej Ożóg (Uniwersytet Łódzki).



digital_art_now

Obok sztuki bio artu na digital_iach zobaczyć będzie można także projekt związanego
z Futurelabem Ars Electronica w Linzu  Matthew Gardinerem, którego projekt Oribotics łączy w sobie kwestie natury, robotyki i estetyki origami. Związki sztuki z nauką (przede wszystkim z procesami chemicznymi, sonoluminescencją, czyli emisją fal świetlnych pod wpływem dźwięku) doskonale widać w prezentowanym na całym świecie projekcie Eveliny Domnitch i Dmitrija Gelfanda Camera Lucida. Instalacja została nagrodzona na najważniejszym  festiwalu sztuki nowych mediów na świecie – Prix Ars Electronica w Linzu – w roku 2007.

digital(dot)kids
w ramach kampanii Przepraszam! Tworzę Się!

digital_ia 13. to czas sztuki wychodzącej poza tradycyjne ramy. Podczas tegorocznej edycji festiwalu przestrzeń 13 Muz zamieni się w laboratorium twórcze INTERACTIVE JUNIOR CENTER to jednocześnie nowoczesna wystawa i miejsce zabawy dla młodszych uczestników festiwalu. Centrum składa się z interaktywnych instalacji, wykorzystuje najnowsze technologie oraz podstawowe pojęcia cyfrowego świata m.in.
inside the box – interaktywna instalacja-zabawka działająca na zasadzie kalejdoskopu;  zaprojektowana przez Bartosza Wójcickiego (PuH).
piksele  to duża tablica, która pozwoli zrozumieć jak powstaje obraz cyfrowy
i stworzyć własny bitmapowy rysunek
digibooks cyfrowy kącik rozrywki z interaktywnymi grami i bajkami  na iPada  
digiwall cyfrowa ściana do rysowania, układania i zgadywania
„Zostań Małym bioARTowcem;)” – wystawa świecących bakterii przygotowana przez Studenckie Koło Naukowe Bio-Mik  Uniwersytetu Łódzkiego

Mały Konstruktor/ Robot Artysta - warsztaty z robotyki dla dzieci w  wieku 7-9 i 9-13 lat,  prowadzone przez eduROBOT

ANIME 4 KIDS - prezentacja filmów animowanych Dziecięcej Wytwórni Filmowej oraz filmów nagrodzonych w Ogólnopolskim Przeglądzie i Konkursie Małych Form Filmowych Dzieci i Młodzieży DIGITALIA







share_YOUR_creation
Warsztaty z robotyki dla dzieci w wieku 9-12 lat. W trakcie warsztatów uczestnicy wykorzystują najnowocześniejsze materiały dydaktyczne LEGO Mindstorms NXT  zdobywają wiedzę i nowe umiejętności z zakresu robotyki, programowania, matematyki
i fizyki. Zajęcia pozwalają na rozwijanie zdolności analitycznego myślenia oraz inspirują dzieci do tworzenia własnych, autorskich projektów. Dzieci wykorzystują w praktyce poznane wcześniej twierdzenia matematyczne oraz potrafią wyjaśnić zjawiska fizyczne. Matematyka przestaje kojarzyć się tylko z trudnymi działaniami w zeszycie, zaczyna być przydatna.
Soxels – auditive mediafacade warsztaty multimedialne z uczestnikami z Polski oraz  Niemiec prowadzić będzie Felix Hardmood Beck– dyrektor artystyczny ART+COM oraz Simon Schiessl - berliński artysta i inżynier, którego wystawy prezentowano w ramach festiwali: Transmediale (Berlin), Sonar(Barcelona), Ars Electronica (Linz). Na potrzeby zadania powstaną dwa moduły pixeli dźwiękowych, złożonych z kombinacji ok. 400 półprzezroczystych głośników z umieszczoną za nimi projekcją. Uczestnicy zaprojektują choreografię używając istniejącego materiału filmowego i odwzorują ją za pomocą zdefiniowanej ścieżki dźwiękowej odwołującej się do polsko-niemieckich źródeł.

Elefunk Gallery
Praca zrealizowana w przestrzeni klubu Elefunk składa się z dwóch elementów. Pierwszym
z nich jest projekcja umieszczona w podłodze loży, która w dyskretny opowiada historię istoty mieszkającej „piętro niżej”. Drugi element znajduje się ponad głowami gości siedzących w loży  klubu. Jest to malarska kompozycja będąca w opozycji do przedstawienia
z pierwszego elementu tej realizacji. Animacja wyświetlana w monitorze znajdującym się tuż pod stopami odbiorców imituje „okno”, przez które mamy możliwość zajrzeć w głąb ziemi, zobaczyć co się znajduje pod podłogą klubu. Widoczna jest tam przestrzeń, w której swoje obowiązki sumiennie wypełnia palacz dbający  o odpowiednią temperaturę w piekle. Od odbiorców oddziela  go jedynie cienka szyba. Malowidło natomiast jest współczesną interpretacją fresków przedstawiających anioły zamieszkujące niebo, które tworzą interesującą dekoracyjną kompozycję.
Skinny Patrini/ koncert
Skinny Patrini to ekscentryczny duet z Trójmiasta, który tworzy  para przyjaciół: odpowiedzialna za wokal Anna Patrini oraz generujący na syntezatorze i miksujący dźwięki Michał Skinny Skórka. Nieodłączną cechą koncertów duetów jest kreowanie na scenie swoistego audiowizualnego performensu. Minęło 3,5 roku od wydania ich debiutanckiego albumu "Duty Free". Przez ten czas Michał "Skinny" Skórka i Anna Patrini zagrali kilkadziesiąt koncertów w całym kraju, grali na festiwalach (m.in. Open'er, Selector, Off, Orange, Free Form Festival, Castle Party) i za granicą (mini trasa w Irlandii, Berlin, Szanghaj, Budapeszt, Bukareszt i wiele innych). Podczas digital_iów zagrają najnowsze utwory długo wyczekiwany album "SEX".

Őszibarack/koncert
Debiutowali w 2004 roku tanecznym albumem "Moshi Moshi", wskakując z nim do czołówki elektronicznej awangardy w naszym kraju. Formacja proponuje świeżą, energetyczną mieszankę inspiracji niemiecką elektroniką, postrockowych rytmów. Właśnie zakończyli pracę nad najnowszą płytą.
Agim Dżeljilji - elektronika, gitara, theremin, producent
Tomek Dogiel - gitara basowa, kontrabas, elektronika
Jan Młynarski - perkusja, elektronika
Jose Manuel Alban Juarez - perkujsa, elektronika



Anna Nacher & Marek Styczyński/ koncert

Projekt Noise to Silence został powołany do życia w 2011 roku przez Annę Nacher i Marka Styczyńskiego. Zamiarem artystów jest eksploracja tymczasowych, elektroakustycznych środowisk brzmieniowych, opartych  przede wszystkim o komponowane w czasie realnym struktury alikwotowe, generowane na pograniczu zjawisk akustycznych i ich wzmocnień/przetworzeń. W projekcie wykorzystywane są  analogowe generatory dźwięku emitujące częstotliwości na pograniczu słyszalnego spektrum sonicznego, zbudowane specjalnie na potrzeby muzyków (generator fal sinusoidalnych oraz generator z dźwiękiem modyfikowanym za pomocą fotoogniwa), a także preparowane instrumenty strunowe, nagrania terenowe i głos.Pierwsza sesja nagraniowa została zrealizowana w grudniu 2011 roku w Berlinie, we współpracy z  Jackiem E Zero i jest dostępna na platformie Free Music Archive






Maciej Ożóg& Bartłomiej Kuźniak/ projekt audiowizualny Nonstate

Realizacje dźwiękowe Nonstate powstają w wyniku eksploracji przestrzeni granicznych: pomiędzy hałasem a ciszą, między słyszalnym i tym, co pozostaje poza percepcyjnymi zdolnościami ludzkiego ucha, między ciałem i bitem informacji. Dźwięk stanowi narzędzie
i sposób wyjścia poza binarne opozycje, ale jednocześnie jest przestrzenią stałego eksperymentu i analizy systemu relacji, związków, napięć, przepływów pomiędzy skrajnymi polami. Gra z opozycjami i gra opozycji wytwarza w realizacjach Nonstate ekstremalne doświadczenia psychofizyczne na granicy transu i medytacji.
Nonstate korzysta z instrumentarium elektronicznego, syntezatorów analogowych
i cyfrowych, preparowanych i modyfikowanych urządzeń elektronicznych (circuit bending)
 i preparowanych instrumentów akustycznych. Działania „na żywo” przyjmują formę performensów audiowizualnych, w których dźwiękowi towarzyszą projekcje, łączące przygotowane uprzednio i powstające w czasie rzeczywistym obrazy wideo. Istotnym elementem ikonicznym w projekcjach wideo są pozyskane z ośrodków badawczych
i z ogólnodostępnych bibliotek sieciowych obrazy naukowe, przedstawiające przede wszystkim procesy biologiczne i fizyczne zachodzące w mikroskali – biologia molekularna, genetyka, fizyka cząstek elementarnych – oraz makroskali – astrofizyka. Wizualną stronę performensów Nonstate tworzy vj Mac Umatik.
 

Program

Wtorek 22.01.

Soxels warsztaty multimedialne

Środa 23.01.

Soxels warsztaty multimedialne

Czwartek 24.01.

Soxels warsztaty multimedialne

Piątek 25.01

Soxels warsztaty multimedialne

19.13.Otwarcie Festiwalu/ otwarcie wystaw:

bio-tiful-art.!, interactive junior space, digital_art_now

19.43 Palacz /Tomka Wlażlaka / Wernisaż Galeria Elefunk/ poziom -1

20.13 Soxsels prezentacja powarsztatowa /poziom1

21.13 Noise to Silenie/ Anna Nacher&Marek Styczyński/ koncert/ poziom1

22.13 Affective Cinema Michał Brzeziński / projekt audiowizualny/poziom 1

23.13 Nonstate /Maciej Ożóg & Bartłomiej Kuźniak/ projekt audiowizualny /poziom1

00.00 after_digital_ia/ Elefunk the Club
00.00 zamknięcie wystaw

Sobota 26.01.

15.13 Panel dyskusyjny: Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumianizmu
i transhumanizmu/ Piotr Zawojski, Monika Bakke, Anna Nacher Sidey Myoo Maciej Ożóg /

17.13. Artist talk / Piotr Zawojski, Matthew Gardinerem, Evelina Domnitch, Dmitrija Gelfand, Matthijs Munnink, Michała Brzezińskiego, Piotr Zawojski, Tomasz Wlażlaka /
21.13. Skinny Patrini/ koncert

23.13 Őszibarack/koncert

24.00 after_digital_ia/ Elefunk the Club

1.13.wystawy czynne 12.00-23.00

Niedziela 27.01.

digital(dot)kids – pierwsza odsłona kampanii „Przepraszam! Tworzę się”

10.00 - 20.00 otwarcie wystawy interactive junior space (inside the box, piksele, digibooks, digiwall)

10.00 – 11.30 „Mały Konstruktor” warsztaty z robotyki dla dzieci (7 - 9 lat), prowadzenie eduROBOT

11.00 - 17.00 „Zostań Małym bioARTowcem” – zabawa ze świecącymi bakteriami z hodowli Koła Naukowego Biotechnologiczno – Mikrobiologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

11.45 „Przepraszam! Tworzę się.” start kampanii społeczno – artystycznej, w ramach której odbywa się digital(dot)kids

12.00 – 13.30 „Robot Artysta” warsztaty z robotyki dla dzieci (9 - 13 lat), prowadzenie eduROBOT

12.00 - 15.00 oprowadzanie dzieci po digitaliowych wystawach
(zbieramy się przy foyer o pełnych godzinach w 15 osobowej grupie)

14.00 – 15.30 „Robot Artysta” - warsztaty z robotyki dla dzieci (9 – 13 lat), prowadzenie eduROBOT

16.00 -17.00 „Robot Rysownik” – prezentacja robotów wykonanych przez dzieci podczas warsztatów oraz wspólne rysowanie z robotami (spotkanie otwarte)

17.00 - 18.00 ANIME 4 KIDS - prezentacja filmów animowanych Dziecięcej Wytwórni Filmowej oraz filmów nagrodzonych w Ogólnopolskim Przeglądzie i Konkursie Małych Form Filmowych Dzieci i Młodzieży DIGITALIA