Jak to się stało, że ten taniec zyskał tak szczególny status i którzy zagraniczni kompozytorzy cenili tę formę muzyczną? Na te i inne pytania odpowiedzieli zaproszeni eksperci podczas sobotniego wieczoru w Willi Lentza, poświęconemu właśnie polonezowi. Swoim występami wzbogacili to wydarzenie muzycy Orkiestry Kameralnej Opery Berlińskiej oraz tancerze Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”!

„Pan Tadeusz” na początek

Wydarzenie „Polonez & Willa” w Willi Lentza rozpoczęło się projekcją „Pana Tadeusza” w reżyserii Andrzeja Wajdy. W tym dziele można usłyszeć muzykę Wojciecha Kilara, w tym oczywiście poloneza. Następnie historyk sztuki i choreografka Romana Agnel wygłosiła wykład o tożsamości i znaczeniu poloneza, po którym można było poznać opinie Katarzyny Dondalskiej, Mirosława Kosińskiego, Tomasza Raczka, Ewy Ott-Kamińskiej, Sebastiana Sokoła oraz Tomasza Tomaszewskiego na ten temat. Było wiele anegdot, ciekawostek, ale też konkretnej wiedzy dotyczącej tego, jak polonez stał się polskim tańcem narodowym.

Polonezy od Bacha do Chopina

To był wstęp do dalszych punktów programu, kiedy to widzowie mogli poznać „praktyczną stronę zagadnienia” tzn. wysłuchać polonezów w wykonaniu muzyków Orkiestry Kameralnej Opery Niemieckiej w Berlinie pod kierownictwem znakomitego skrzypka, Tomasza Tomaszewskiego. Na scenie, udekorowanej białymi i czerwonymi różami, wystąpili Rita D' Arcangelo – flet, Zuzanna Basińska – fortepian, Weronika Strugała – wiolonczela, Adam Tomaszewski – fortepian, Sebastian Sokół – altówka.

Instrumentaliści ci w różnych konfiguracjach personalnych wykonali takie kompozycje jak: Polonaise ze Suity h – moll J.S. Bacha, Polonez Op.61 D824 Nr 1/ d- moll F.Schuberta czy Polonez z Serenady Op.9 L. van Beethovena, a następnie zostały one skonfrontowane z utworami polskich twórców, wśród których były tak słynne tematy jak Polonez „Pożegnanie Ojczyzny” M. K.Ogińskiego, Polonez koncertowy D-dur op.4 na skrzypce i fortepian H. Wieniawskiego czy Polonez As-dur Chopina. Jednym z najciekawszych fragmentów tej części wydarzenia była prezentacja, utrzymanego w żałobnym tonie, Poloneza Elégie op.42 No 3 na fortepian na cztery ręce, autorstwa Zygmunta Noskowskiego. Otrzymaliśmy też jeszcze więcej wiedzy, bo każdą z kompozycji zapowiadał Piotr Tomaszewski, który przypomniał przy tym wiele mało znanych faktów z biografii poszczególnych twórców.

Balet Dworski w trzech kompozycjach

Chyba najbardziej efektowne okazały się jednak pokazy trzech polonezów w aranżacji teatralnej i choreografii Romany Agnel. Tancerze i tancerki Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” w pięknych kostiumach (panowie w kontuszach i ułańskich mundurach) przedstawili w takiej formie kompozycje Michała Kleofasa Ogińskiego (ponownie tego dnia zabrzmiał Polonez „Pożegnanie Ojczyzny”) oraz Macieja Radziwiłła i Josepha Eyblera.

To jednak jeszcze nie było wszystko, bo na finał pojawił się jeszcze aktor Teatru Współczesnego w Szczecinie, Arkadiusz Buszko, w stroju Gerwazego. Zainscenizował fragment „Pana Tadeusza” i jako wodzirej poprowadził gości wieczoru przez kilka pięter budynku. Wówczas to korowód przemierzył tę przestrzeń dostojnym krokiem, obserwując i naśladując pierwsze dwie pary, które tworzyli tancerze „Cracovia Danza”.

Dodatkową atrakcją programu była degustacja różnych dań polskiej kuchni oraz trunków. Całe wydarzenie poprowadził Tomasz Raczek, a zostało ono zorganizowane pod patronatem honorowym Prezydenta Miasta Szczecina oraz Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego.