Dni Morza w 2019 roku minęły pod znakiem gorącego konfliktu między spółką Polsteam Żegluga Szczecińska a miastem Szczecin. Efekt był taki, że większość jednostek zacumowała na Łasztowni, a przy najbardziej reprezentacyjnych nabrzeżach przy Wałach Chrobrego hulał wiatr. Magistrat zamierza podjąć kolejną próbę rozmów z Polską Żeglugą Morską, by w przyszłości podobne sytuacje nie miały miejsca. Komisarz Paweł Brzezicki w piątek na antenie Radia Szczecin stwierdził, że przy nabrzeżach żaglowce mogą cumować bezpłatnie.

Krzysztof Soska zaprasza Pawła Brzezickiego na spotkanie. "Dajmy sobie carte blanche"

Miasto podsumowało już Dni Morza, ale tematu dzierżawy bulwarów nie chce jeszcze zamykać. Jak mówi zastępca prezydenta Szczecina, czas na porozumienie, bo na konflikcie najbardziej tracą mieszkańcy oraz wizerunek miasta i armatora.

– Puste bulwary na Wałach Chrobrego zrobiły bardzo złe wrażenie. Czas na przełom w tej sprawie, stąd też zaprosiłem Pana Pawła Brzezickiego na spotkanie na przyszły tydzień lub w innym, dogodnym dla niego terminie, prosząc byśmy podjęli próbę ustalenia zasad na przyszłość – mówi Krzysztof Soska, zastępca prezydenta Szczecina.

Prezydent Soska zapewnia, że rozmowa ma dotyczyć nie tyle kwestii własnościowych, co spraw związanych z możliwością cumowania przy reprezentacyjnych nabrzeżach żaglowców podczas wydarzeń plenerowych organizowanych przez miasto. Mowa zarówno o Dniach Morza, jak i o zbliżających się wielkimi krokami regatach The Tall Ships Races 2021.

– Deklaracja, że żaglowce mogą cumować bezpłatnie jest zgodna ze szczecińską zasadą "Przyjazny port" i jest to pozytywna deklaracja. Pomijanie w tym miasta jest, delikatnie mówiąc, nieprzyjemne, ale z drugiej strony trudne do realizacji, bo przecież miasto Szczecin zaprasza jednostki podczas imprez plenerowych. Nie chciałbym wyrażać krytycznych opinii o spółce Polsteam, bo chcę szukać rozwiązań, a nie prowadzić analizy każdej wypowiedzi, która miała miejsce. Apeluję do Pana Prezesa Brzezickiego byśmy dali sobie na rozmowy "carte blanche" i po prostu usiedli, i po męsku się dogadamy – mówi Krzysztof Soska.

Statki mogą cumować czy nie? Stanowisko PŻM wprowadziło pewien chaos

Jaka będzie reakcja Polskiej Żeglugi Morskiej? Tego jeszcze nie wiadomo, bo list został wysłany przez magistrat na początku tygodnia. Sprawa bulwarów przed Dniami Morza budziła duże kontrowersje. Najpierw opublikowano korespondencję pomiędzy miastem a spółką Polsteam, z której wynikało, że najpierw zażądano od miasta 500 tysięcy złotych, a potem 50 tysięcy. Następnie w Radiu Szczecin komisarz PŻM Paweł Brzezicki stwierdził, że przy Wałach Chrobrego mogą cumować wszystkie jednostki, które spełniają parametry technicznie i mogą to robić nieodpłatnie.

– Na skutek działania i wniosku urzędu miejskiego. Obecnie spółka, która jest właścicielem nabrzeża ma zakaz oddawania w najem, dzierżawę, leasing i użyczenie nieruchomości. To jest blokada założona przez Urząd Miejski, która uniemożliwia korzystanie z tego nabrzeża w sposób komercyjny – mówił w Radiu Szczecin Paweł Brzezicki.

Przyszłość bulwarów pozostaje więc niejasna. Spółka Polsteam Żegluga Szczecińska nadal deklaruje gotowość do modernizacji nabrzeża. Póki co jednak, poza wizualizacjami nie przystąpiono do prac.