Miasto kupiło 11 autobusów elektrycznych, które miało wyprodukować konsorcjum firm Ursus Bus z Lublina (lider) i Bogdan Motors z ukraińskiego Łucka. Umowa została jednak rozwiązana, bo zmagający się z poważnymi problemami finansowymi producent nie był w stanie wykonać zamówienia.

Autobusy miały przyjechać do Szczecina do końca lutego. Z lubelskiego Ursusa dużo wcześniej dochodziły już jednak bardzo niepokojące sygnały o złym stanie finansowym spółki. W obiecanym terminie na zamówione pojazdy nie doczekano się wcześniej w Katowicach, Ostrowie Wielkopolskim, Nowym Sączu i w Lublinie. Ich los podzielił Szczecin.

- Będziemy próbowali innych wariantów. Chcemy przetestować autobusy elektryczne w Szczecinie. Potrzebujemy pewną pulę, żeby zdobyć doświadczenie w ich eksploatacji. Być może będzie to kierunek, który w przyszłości będzie powszechny – mówił prezydent Piotr Krzystek w programie „Studio wSzczecinie.pl”.

Trzeba ratować dofinansowanie unijne

Jak poinformował „Kurier Szczeciński”, miasto ściągnęło już z ubezpieczenia kary umowne w wysokości 1,9 mln zł za złamanie warunków kontraktu na zakup autobusów. Kluczowe teraz jest jednak to, żeby nie przepadło dofinansowanie unijne na „elektryki”. To łącznie 11,7 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego i programu GEPARD.

- Musimy szukać innych rozwiązań. Jest jeszcze trochę czasu. Myślę, że doprowadzimy ten projekt do szczęśliwego końca – podkreślał w środę prezydent Krzystek.

Urzędnicy starają się, by uzyskać w Brukseli zgodę na wydłużenie okresu realizacji kupna autobusów, aby zdążyć powtórzyć przetarg. Najchętniej wykorzystaliby jednak na ten cel tylko część przyznanych środków, a resztę przesunęli na inne projekty w zakresie komunikacji miejskiej.

Mamy również inne dofinansowanie na autobusy elektryczne

Jest jeszcze inna pula pieniędzy, które mają być przeznaczone na zakup autobusów elektrycznych. Pod koniec listopada ubiegłego roku miasto pozyskało dofinansowanie na zakup kolejnych 8 autobusów elektrycznych. Środki pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, rozdzieliło je Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Szczecin otrzyma 20,4 mln zł.

- Na ten moment kompletujemy dokumentację aby podpisać umowę na dofinansowanie. Z uwagi na aktualne uwarunkowania rynkowe jak i terminy dostaw u poszczególnych producentów, wystąpiliśmy o przedłużenie projektu do stycznia 2022 roku. W pierwszych miesiącach 2020 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na zakup nowych pojazdów – mówił nam na początku roku Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.