Pierwotnie ogłoszono, że zachodnią obwodnicę Szczecina w całości zaprojektuje firma Transprojekt Gdański. Konkurenci w przetargu odwołali się jednak od tej decyzji, więc potrzebny był drugi wybór oferty. Na razie ogłoszono wykonawcę odcinka Police – Goleniów (23,41 km). Będzie to firma Voessing Polska.

Przetarg na projekt zachodniej obwodnicy Szczecina podzielony był na dwie części: Kołbaskowo – Police i Police – Goleniów. Ta druga obejmuje m.in. zaprojektowanie 5-kilometrowego tunelu pod Odrą, na wysokości miejscowości Święta.

Czy będą kolejne odwołania?

W postępowaniu na ten etap wpłynęło 8 ofert. Ostatecznie wybrano tę najdroższą. Voessing Polska wykona wymagane prace projektowe za 39,8 mln zł. Ma to zająć 15 miesięcy. Przypomnijmy, że wybrana wcześniej propozycja Transprojektu Gdańskiego opiewała na 22,1 mln zł.

– Na pierwotny wybór zostały wniesione odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Odwołania zostały uznane, więc obecny wybór został dokonany w oparciu o ponowne badanie ofert i wyrok KIO – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Teraz pozostali wykonawcy mają 10 dni na ewentualne odwołania od wyboru oferty. Do końca tego miesiąca powinniśmy wybrać najkorzystniejszą ofertę również dla zadania obejmującego odcinek Kołbaskowo - Police.

Na realizację pierwszej części (Kołbaskowo – Police), GDDKiA zamierzała wydać maksymalnie 40 mln zł. Wpłynęło 5 ofert:

– Mosty Katowice Sp. z o.o. – 12,8 mln zł,

– Transprojekt Gdański Sp. z o.o. – 13,2 mln zł,

– Mosty Gdańsk Sp. z o.o. – 14,7 mln zł,

– Konsorcjum firm: Databout Sp. z o.o. i TPF Sp. z o.o. – 14,9 mln zł,

– Egis Poland Sp. z o.o.– 20,6 mln zł.

Łącznie to prawie 50 kilometrów

Ministerstwo Infrastruktury zapewniło wcześniej na przygotowanie projektu i wykup gruntów 411 mln zł. Całkowity koszt realizacji obwodnicy szacowany jest na ponad 6 mld zł. Najbardziej optymistyczne scenariusze przewidują, że nowa trasa będzie gotowa około 2030 roku.

Blisko 50-kilometrowa zachodnia obwodnica ma rozpoczynać się w węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu omijać Szczecin, od północy Police, a później przez 5-kilometrowy tunel pod Odrą poprowadzić w kierunku Goleniowa.

– Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk.

Początkowo zapowiadano, że inwestycja zostanie zrealizowana w formule zaprojektuj i wybuduj, w której jeden wykonawca odpowiada za cały proces inwestycyjny. Zdecydowano się jednak rozdzielić te dwa etapy i najpierw ogłosić przetarg tylko na projekt. Pozwoli to na szybszą realizacją inwestycji (o co najmniej pół roku), bo nie trzeba było czekać na zatwierdzenie nowego rządowego programu budowy dróg krajowych, który zapewni całą sumę na realizację obwodnicy.