Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dwie umowy na zaprojektowanie Zachodniego Obejścia Szczecina. Odcinkiem Kołbaskowo Police zajmie się konsorcjum firm TPF i Databout, a odcinkiem Police - Goleniów spółka Voessing Polska.

Blisko 50-kilometrowa zachodnia obwodnica ma rozpoczynać się w węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu omijać Szczecin, od północy Police, a później tunelem pod Odrą poprowadzić w kierunku Goleniowa. Całkowity koszt realizacji obwodnicy szacowany jest na ponad 6 mld zł. Zanim jednak rozpoczną się prace budowlane, trzeba przygotować dokumentację projektową. W środę złożono podpisy pod umowami w tej sprawie.

Projektowanie odcinka Kołbaskowo - Police (22,5 km) ma zająć maksymalnie 13 miesięcy (czyli do końca 2023 roku). Wykonawcą jest konsorcjum firm TPF i Databout. Za swoją pracę otrzyma ok. 15 mln zł.

Odcinkiem Police – Goleniów (23,4 km) zajmie się firma Voessing Polska. Koszt tego zadania, obliczonego na 15 miesięcy (do końca lutego 2023 r.), to 39,8 mln zł. Tutaj największym wyzwaniem będzie zaprojektowanie 5-kilometrowego tunelu pod Odrą, który zostanie poprowadzony 30 metrów poniżej dna.

– Bardzo złożony projekt. Z licznymi rozwiązaniami inżynierskimi i przede wszystkim dużym wyzwaniem tunelowym. Na szczęście mamy już praktyczne doświadczenia z tym związane, bo dwa tunele już funkcjonują, w ciągu S2 w Warszawie i oddany niedawno w ciągu S7 – mówił Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

Zachodnia Obwodnica Szczecina pozwoli wyprowadzić część ruchu tranzytowego z miasta, zwłaszcza transporty do Zakładów Chemicznych w Policach. Tunel pod Odrą zapewni też lepsze połączenie Polic z lotniskiem w Goleniowie, nie trzeba będzie pokonywać 58 kilometrów, tylko 23 kilometry.

– Duże inwestycje mają to do siebie, że napędzają gospodarkę regionu, są swoistymi silnikami rozwoju gospodarczego. Taką funkcję będzie pełniła zachodnia obwodnica Szczecina z najdłuższym tunelem w Polsce, którego pierwszeństwa na pewno przez wiele lat nie zdetronizuje żadna inna inwestycja – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Umowy na dokumentację projektową obwodnicy podpisano w Warszawie, z udziałem wszystkich najważniejszych polityków Prawa i Sprawiedliwości z regionu.