W świątecznej atmosferze na Dworcu Głównym w Szczecinie zaprezentowano w środę trzy najnowsze pociągi dwunapędowe kupione przez samorząd województwa. Obsługiwać będą przede wszystkim regionalne połączenia z Kołobrzegiem, Koszalinem, Szczecinkiem i Słupskiem. Wszędzie tam są odcinki bez trakcji, więc wcześniej takie kursy mogły być realizowane tylko przez pociągi spalinowe.

W styczniu na Pomorze Zachodnie dotarły pierwsze w Polsce pociągi hybrydowe (dwa składy) przeznaczone do regularnych kursów. W ten sposób Zarząd Województwa zrealizował podstawowe zamówienie złożone w nowosądeckim Newagu. W kontrakcie była jednak opcja dodatkowych dostaw, z których samorząd chętnie skorzystał. W połowie 2021 r. producent dostarczył dwie kolejne hybrydy, a w ostatnich dniach przyjechały trzy następne.

Bardziej ekologicznie i taniej

– Jesteśmy niekwestionowanym liderem w Polsce i ten kierunek będziemy utrzymywali. Transport hybrydowy to realne oszczędności finansowe, które powodują, że ceny biletów nie rosną tak dramatycznie, jak wszystko inne w Polsce. Po drugie, jesteśmy bardziej ekologiczni. Dzięki hybrydom spalamy rocznie o 0,5 tys. ton paliwa mniej, a więc produkujemy na Pomorzu Zachodnim znacząco mniej dwutlenku węglu – podkreślał marszałek Olgierd Geblewicz.

Hybrydowy napęd zakupionych pojazdów składa się z czterech elektrycznych silników trakcyjnych o łącznej mocy 1600 kW oraz z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasilają silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nowe pojazdy rozwijają maksymalną prędkość160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) lub 120 km/h (silniki diesla).

Bezpieczniej i wygodniej

Każdy z pociągów wyposażony jest m.in. w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator oraz rampy ładunkowe dla wózków. Zaprojektowano 150 miejsc siedzących, 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

– Niesiemy palmę pierwszeństwa. Najpierw jako pierwsi wymieniliśmy nasz tabor na tylko nowy i nowoczesny, a później jako pierwsi kupiliśmy hybrydy i kupujemy je nadal. Jestem przekonany, że to nie jest nasze ostatnie słowo. Dalej będziemy unowocześniali tabor, aby mieszkańcom i turystom jeździło się bezpieczniej i wygodniej – komentował wicemarszałek Tomasz Sobieraj.

Nowe hybrydy już wożą pasażerów

Nowe hybrydy trefiły już do rozkładu połączeń realizowanych przez Polregio. W środę o godz. 12.13 podwójny skład wyruszył ze Szczecina do Słupska, a 20 minut później zielona hybryda pojechała do Kołobrzegu.

Pierwsi pasażerowie mogli spróbować pachnących pierników i gorącej czekolady. Świąteczne życzenia składał wszystkim marszałek Geblewicz, rozdając przy okazji drobne upominki – maskotki.

Będą kolejne hybrydy?

Samorząd województwa ma możliwość rozszerzenia podpisanego wcześniej kontraktu z Newagiem o jeszcze nawet 5 kolejnych hybryd.

– Firma Newag wyraża ogromną satysfakcję z tego, że znów mogliśmy dostarczyć dla województwa zachodniopomorskiego kolejne pojazdy – mówił Sławomir Walaszek, kierownik Działu Zarządzania Projektami w spółce Newag. – W województwie zachodniopomorskim mamy już 47 pojazdów wyprodukowanych przez firmę Newag. Bardzo się z tego cieszymy i dziękujemy za to zaufanie.

Na siedem pojazdów hybrydowych Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto. Zakupy taboru w znacznej części są sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.