Koncepcja budowy torowiska wzdłuż ul. 26 Kwietnia obejmuje odcinek między al. Bohaterów Warszawy i ul. Derdowskiego. Miasto zapowiada, że w najbliższym czasie (jeszcze w pierwszym półroczu 2018 r.) zleci przygotowanie analizy odnoszącej się do ekonomicznych i technicznych aspektów tej inwestycji.

O budowie torowiska wzdłuż ul. 26 Kwietnia mówi się już od lat 70. XX wieku. Pozostawiono pas zieleni między jezdniami, po którym w przyszłości miałyby jeździć tramwaje.

Miasto wróciło do tego pomysłu przed rokiem. W lipcu zaprezentowano koncepcję przedłużenia trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na lewobrzeżu. Nowe torowisko miałoby powstać właśnie na ul. 26 Kwietnia, od skrzyżowania z al. Bohaterów Warszawy po „krzyżówkę” z ul. Derdowskiego.

Janusz Jagielski, radny Prawa i Sprawiedliwości, pod koniec maja wysłał w tej sprawie zapytanie do miejskich urzędników. Prosił o informację, na jakim etapie znajduje się realizacja ubiegłorocznego pomysłu.

„Informuję, że w pierwszym półroczu 2018 r. planuje się przygotowanie analizy odnoszącej się do ekonomicznych i technicznych aspektów koncepcji budowy torowiska wzdłuż ul. 26 Kwietnia na odcinku od al. Bohaterów Warszawy do ul. Derdowskiego” – czytamy w odpowiedzi Marcina Pawlickiego, zastępcy prezydenta Szczecina. „W następnej kolejności dokument będzie przedstawiony do publicznej dyskusji celem wypracowania ostatecznej decyzji o podjęciu realizacji tego zadania i uruchomieniu procesu projektowania torowiska na ww. odcinku. Zakłada się, że torowisko będzie dwukierunkowe i stąd analiza ma określić też możliwość zastosowania taboru dedykowanego do jego obsługi w innych rejonach sieci tramwajowej miasta”.

Planowana analiza pozwoli m.in. oszacować koszty budowy torowiska. Wyznaczone zostaną miejsca, w których miałyby powstać przystanki. Według wstępnej koncepcji na końcu trasy (przy skrzyżowaniu z ul. Derdowskiego) nie planuje się pętli, a to oznacza, że do obsługi skierowanych tam linii niezbędne byłyby tramwaje dwukierunkowe. W późniejszych etapach torowisko miałoby zostać przedłużone do Krzekowa i al. Wojska Polskiego.

Na przygotowanie analizy w budżecie miasta zabezpieczono w tym roku 150 tys. zł. Na razie nie ma jednak pieniędzy na realizację tej inwestycji. Miasto będzie się starało o dofinansowanie unijne, a to najprawdopodobniej będzie możliwe w kolejnej perspektywie finansowej, czyli po 2021 r.