Wykonawca – Korporacja Budowlana Doraco, przejął plac budowy. „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i w Świnoujściu” kosztować będzie 141 mln zł.

Zadanie ma szeroki zakres. Obejmie budowę nowej i modernizację istniejącej infrastruktury technicznej. Chodzi przede wszystkim o sieci wodociągowe, ciepłownicze i gazowe oraz elektroenergetyczne i teletechniczne (m.in. modernizację systemu monitoringu oraz systemu telemetrycznego, automatyzację obsługi bram wjazdowych), a także kanalizację wód opadowych i kanalizację sanitarną.

– Prowadzone prace uporządkują i uzupełnią infrastrukturę techniczną we wszystkich rejonach portu w Szczecinie i Świnoujściu. Zapewni to optymalizację zużycia nośników energii, poprawę sytuacji w zakresie ochrony środowiska i dostosowanie w tym do obowiązujących norm i przepisów. Stąd to zadanie inwestycyjne można nazwać wielkim proekologiczny projektem – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Inwestycja została podzielona na etapy i obszary realizacji. Zaplanowana została w ten sposób, by przez cały czas w stu procentach zapewnić ciągłość pracy portu.

Terminal Portowy w Świnoujście zyskał już nowy odcinek przyłącza elektrycznego. Przebudowa sieci ma zapewnić niezawodność dostaw energii elektrycznej, ograniczając ryzyko awarii prowadzących do przestojów promów. Docelowo, prowadzona inwestycja umożliwi zasilanie promów w energię elektryczną z sieci lądowej (bez pomocy agregatów), czym zmniejszy oddziaływanie terminalu na środowisko, w szczególności w zakresie emisji szkodliwych związków siarki i azotu oraz uciążliwego hałasu.

Wszystkie prace mają zostać zrealizowane do końca 2023 roku. Równolegle na terenie portu prowadzone są już dwie inne duże inwestycje. Mowa o przebudowie infrastruktury w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego.