Przewiezie elementy konstrukcji o masie nawet 400 ton, jest zwrotna i może być sterowana zdalnie. To część zalet samojezdnej platformy do transportu ładunków ponadwymiarowych włoskiej firmy Cometto, której zakupem pochwaliła się w środę Stocznia Szczecińska.

- To nowoczesna i w pełni zautomatyzowana platforma. Może poruszać się bez problemu po całej stoczni. Będzie służyć do przewozu części statków, konstrukcji stalowych czy elementów mostów – mówił Wojsław Babiński ze Stoczni Szczecińskiej, prezentując nowe urządzenie.

Platforma może poruszać się tak jak „zwykłe” pojazdy, ale też jeździć w bok czy obracać się wokół własnej osi. Poza zwrotnością, jej zaletą ma być też duża nośność (400 ton) i możliwość podnoszenia oraz opuszczania pokładu. Wszystko to ma sprawić, że nowy zakup znacząco usprawni logistykę stoczni.

Dla Stoczni i jej najemców

Pojazd ma być wykorzystywany do bieżących prac. Stocznia Szczecińska w najbliższych miesiącach będzie budować sekcje burtowe dla dwóch statków w ramach projektu Neptun. Przede wszystkim jednak Cometto będzie wynajmowany (Stocznia będzie na tym zarabiać) małym firmom budującym niewielkie statki i inne konstrukcje stalowe na terenie Stoczni Szczecińskiej.

- Zależy nam na ich rozwoju i wzroście produkcji. Jeśli one będą się rozwijać, to również Stocznia Szczecińska będzie się rozwijać – mówił Marek Opowicz, nowy prezes Stoczni Szczecińskiej, dziękując jednocześnie poprzednikom za doprowadzenie do kupna nowoczesnej platformy. – Zmierzamy do odbudowy stoczni z prawdziwego zdarzenia.

4 mln zł mają się w przyszłości zwrócić

Platforma Cometto kosztowała 4 mln zł. Została kupiona w leasingu, w całości ze środków własnych Stoczni. - To nasze żółte ferarri – mówiła Małgorzata Jacyna-Witt, przewodnicząca rady nadzorczej Stoczni, nawiązując do włoskiego pochodzenia pojazdu. – Ten zakup pozwoli nam na oszczędności, bo wcześniej musieliśmy podobne urządzenie wynajmować.

Wraz z platformą do Szczecina przyjechał również w Włoch przedstawiciel producenta, który będzie uczył pracowników Stoczni obsługi pojazdu.

Industrie Cometto jest spółką rodzinną założoną ponad pół wieku temu w północnych Włoszech. Od dwóch lat należy do belgijskiej firmy Faymonville. Jest w światowej czołówce produkcji wyposażenia samobieżnego dla stoczni, hut czy stacji przeładunkowych.

foto: Katarzyna Ansen-Mrowińska

foto: Katarzyna Ansen-Mrowińska