Na dawnym moście kolejowym Siekierki – Neurüdnitz powstaje taras widokowy i ścieżka pieszo-rowerowa. Inwestycja po polskiej stronie powinna być oddana do użytku już w maju, a całość – do końca roku.

Prace są na zaawansowanym etapie. Na stalowej konstrukcji mostu powstała już platforma widokowa. Ułożono też specjalne płyty kompozytowe, po których będą mogli poruszać się rowerzyści. W ten sposób powstanie wyjątkowe połączenie tras rowerowych po polskiej i niemieckiej stronie granicy.

  - To spektakularny wjazd na naszą Trasę Pojezierzy Zachodnich, a dla jadących na niemiecką stronę - początek najwygodniejszej i najkrótszej drogi do Berlina. Miejsce, które na pewno będzie bardzo popularne wśród rowerzystów, ale też symboliczne miejsce przyjaźni, miejsce powitań, miejsce transgranicznych spotkań. Taki wyjątkowy łącznik Pomorza Zachodniego i Brandenburgii – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Po polskiej stronie zostały prace kosmetyczne

Inwestorem jest podlegający marszałkowi Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego. Przebudowa realizowana jest według projektu architektoniczno-budowlanego szczecińskiego biura MXL4 architekci. Wykonawcą prac jest INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o. Inwestycja jest w 85 proc. dofinansowana z przeznaczonych na transgraniczne projekty funduszy Interreg Va. Prace po polskiej stronie kosztować będą 11,7 mln zł i powinny zakończyć się najpóźniej do maja.

Na razie zakończono malowanie konstrukcji mostu, odrestaurowano dwa przyczółki mostu, wykonano ścieżkę pieszo-rowerową i miejsce odpoczynku z ławami i stojakami. Trwają prace wykończeniowe na tarasie widokowym. Trzeba również przygotować jeszcze napisy, znaki, pulpity edukacyjne itp.

Nowe możliwości dla rowerzystów

Dłużej potrwają prace po stronie niemieckiej. Wiąże się to z uwarunkowaniami przyrodniczymi (siedliska chronionych gatunków ptaków) i żeglugowymi (ta część mostu przebiega nad rzeką, a nie nad rozlewiskiem, jak po polskiej stronie). Cały most w swojej nowej odsłonie powinien być gotowy do końca roku.

Otworzy to nowe możliwości dla turystów rowerowych. Cały czas ich przybywa, podobnie jak przeznaczonych dla nich tras. Na południu naszego województwa są już bezpieczne szlaki przez pojezierza Myśliborskie i Choszczeńskie, droga do Trzcińska Zdroju czy trasy w okolicy Barlinka. To jednak nie koniec rowerowych inwestycji.

- Już w tym roku Trasa Pojezierzy Zachodnich zyska ważne łączniki. Będzie można komfortowo przejechać około sto kilometrów od polsko-niemieckiej granicy – tłumaczy marszałek Olgierd Geblewicz. – Wycieczki rowerowe przez krainy jezior i lasów to atrakcja dla mieszkańców województwa i przyjeżdżających do nas gości. Stawiamy na ekologię, zdrowie, aktywny wypoczynek. Rozbudowa infrastruktury turystycznej sprawia, że jesteśmy najchętniej odwiedzanym województwem w Polsce. Inwestycja Siekierki - Neurüdnitz jeszcze bardziej otworzy, dosłownie i w przenośni, Pomorze Zachodnie dla turystów.

Most kolejowy Siekierki – Neurüdnitz zbudowano w 1892 r. W 1945 r, zniszczony przez wycofujące się wojska niemieckie, stał się mostem granicznym. Został odbudowany, ale pociągi nigdy tam nie wróciły.