“Minimalizm” będzie tematem przewodnim wydarzenia, które przekracza granice oraz łączy muzykę i architekturę. Już wkrótce, bowiem 22 września, rozpocznie się MUSIC.DESIGN.FORM Festival, którego główną przestrzenią będą wnętrza Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

MUSIC.DESIGN.FORM Festival to nie tylko przestrzeń, w której przekraczane są granice. To także miejsce, w którym można więcej eksperymentować, bowiem jego ideą jest zacieranie granic między dziedzinami sztuki i sprawdzanie, co więcej powstanie na styku odmiennych gatunków i stylistyk.

W ciągu trzech minionych edycji organizatorzy MDF Festival skupili się na tworzeniu widowiskowych premier. Tegoroczna odsłona ma być inna, a jej tematem przewodnim będzie “minimalizm”.

“Mniej znaczy lepiej”

MDF Festival zainauguruje performance kompozytorski Pawła Mykietyna zatytułowany “Bauhaus Szczecin”. Trwająca około godziny kompozycja to gra muzyczną formą, barwą dźwięku, przestrzenią architektoniczną oraz interaktywnością dzieła muzycznego z odbiorcą. Inspirowane ideą Bauhausu dźwięki mogą okazać się próbą odszukania w formie muzyczno-przestrzennej jej funkcjonalności, innowacyjności, czy też ekonomizacji użytych środków.

Uczestnicy koncertów, wystaw, warsztatów będą mieli okazję do rozmów i dyskusji na temat obecności minimalizmu w architekturze, ekologii, ekonomii, w sztukach wizualnych, designie, muzyce. Szczególnie polecane są koncerty Extrawelt Live oraz ExQuartet&Patryk Matwiejczuk. Podczas tegorocznej edycji MDF Festival odbędzie się także koncert terapeutyczny AUTYPODY adresowany do dzieci od lat siedmiu.

Na MDF Festival pojawi się także ekspozycja “Mały wir na środku oceanu”, której kuratorem jest Stanisław Ruksza. Wystawa składa się z prac wchodzących w dialog z założeniami sztuki minimalnej. Interesująco zapowiada się również towarzysząca festiwalowi polsko-niemiecka konferencja “Sztuka życia - mniej znaczy lepiej”.

Lodowy pałac przestrzenią MDF

Wszystkie wydarzenia będą prowadzone w siedzibie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Natomiast we wszystkie festiwalowe wieczory elewacja lodowego pałacu będzie pokrywana iluminacjami.

Bilety na wydarzenia dostępne są na stronie filharmonii oraz w kasie. MUSIC.DESIGN.FORM Festival 2021 odbywa się w ramach projektu Music.Multimedia.Management. dofinansowanego z MF EOG oraz ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

 

PROGRAM

22.09.2021 (środa), godz. 20:00

Koncert inauguracyjny | MYKIETYN (hol)

Paweł Mykietyn zainspirowany architekturą budynku Filharmonii w Szczecinie, wyróżnionym nagrodą im. Miesavan der Rohe 2015, w swoim premierowym dziele chce podjąć wyzwanie przeniesienia idei prostoty i przystępności na pole dzieła muzycznego, burząc tym samym przyzwyczajenia estetyczne odbiorcy. Trwająca około godziny kompozycja to gra muzyczną formą, barwą dźwięku, przestrzenią architektoniczną oraz interaktywnością dzieła muzycznego z odbiorcą. Inspirowane ideą Bauhausu dźwięki mogą okazać się próbą odszukania w formie muzyczno-przestrzennej jej funkcjonalności, innowacyjności, czy też ekonomizacji użytych środków.

22-26.09.2021, godz. 20:50

Pokazy iluminacji budynku Filharmonii

Festiwalowi MDF 2021 towarzyszyć będą pokazy iluminacji budynku Filharmonii, za które odpowiada Bartosz Wójcicki PuH, czyli Pushka Studio. Codziennie pomiędzy 22 a 26 września od 20:50 do północy.

23.09.2021 (czwartek), godz. 17:00

Polsko-niemiecka konferencja "Sztuka życia - mniej znaczy lepiej" (sala kameralna/Facebook)

XXI wiek przyniósł nam niemal nieograniczony dostęp do dóbr - zarówno tych pomagających zaspokoić codzienne potrzeby, jak i tych związanych z samorozwojem, bezpieczeństwem czy poczuciem piękna. By kupić kolejny przedmiot do domu, zagraniczną wycieczkę, zrobić zakupy spożywcze wystarczy wyjście do najbliższego centrum handlowego albo uruchomienie przeglądarki internetowej na urządzeniu mobilnym. Łatwość z jaką możemy coś nabyć przekłada się na coraz większą potrzebę posiadania, a z kolei nadmiar paradoksalnie powoduje niedosyt zamykając nas w błędnym kole konsumpcjonizmu.

W opozycji do niego staje minimalizm - nurt znany od dawna w filozofii, a w sztuce, muzyce, designie czy literaturze rozwijający się od lat 60. XX wieku. Dziś także w życiu codziennym, relacjach społecznych czy kwestiach związanych ze środowiskiem. Jak minimalizm może zmienić nasze życie? Jakie szanse niesie ze sobą? Czy nasze wybory, postawy i styl życia idące z duchem minimalizmu mogą zmienić świat? Wreszcie, czy z pozoru niezwiązane ze sobą aspekty naszego życia mogą wzajemnie na siebie oddziaływać właśnie w nurcie minimalizmu?

Na te i wiele innych pytań będziemy szukać odpowiedzi podczas polsko-niemieckiej konferencji „Sztuka życia – mniej znaczy lepiej". By zadbać o komfort i bezpieczeństwo wszystkich uczestników konferencja odbędzie się w systemie hybrydowym.Prelegenci spotkają się z publicznością w sali kameralnej filharmonii oraz online - na platformie wideokonferencyjnej ZOOM i profilu filharmonii w serwisie Facebook.

Udział w konferencji jest bezpłatny - wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny.

Prelegenci: Anna Pięta, Mira Marcinów, Malka Kafka, Claudia Brözel, Daria Prochenka (Clochee), Joanna Olszewska i Karolina Kurpiel-Zawadzka (LavendelGrimme), Govinda Thaler (Planet V), Weronika Grozdew-Kołacińska, Oskar Zięta

23.09.2021 (czwartek), godz. 20:00

Mały wir na środku oceanu (Galeria Poziom 4)

Tytuł wystawy został zaczerpnięty z kompozycji minimalistycznej Composition 1960 No. 15 (9:05 AM, 25 December) La Monte Younga – jednego z legendarnych dzieł, które powstały jako idea, realizująca się w wyobraźni autora i odbiorcy. Oczywiście samo powstanie „małego wiru na środku oceanu" wydarza się, choć zazwyczaj bez ludzkiego udziału, co podkreśla jego poetycką i efemeryczną wymowę, wskazując też ma aspekt nieobecności i znikania człowieka.

Minimalizm był jednym z ostatnich ruchów dwudziestowiecznego marszu awangard zmieniających dzieje sztuk wizualnych. Słowa Franka Stelli „To, co widzisz, jest tym, co widzisz" stało się mottem minimalistów, odrzucających kontekst i podkreślających czytanie dzieła „wprost". Wyciągając z pełną konsekwencją tę lekcję, materialne dzieło sztuki nie było już potrzebne. Niemniej, zwłaszcza poprzez komercyjną sprzedaż dzieł minimalistycznych, dokonała się jego fetyszyzacja. Z kolei w ostatnim czasie estetyka postminimalistyczna zdominowała nie tylko świat sztuki, ale i life-style począwszy od designu, po populistyczną wersję poradników wabi-sabi czy zen „na skróty".

W sztuce, zwłaszcza dzięki zabiegowi redukcji w sensie formalnym i semantycznym, minimalizm zaczął zyskiwać aktualność w kontekście kryzysu klimatycznego i przeludnienia planty, zmęczenia nadmiarem informacyjnym czy docenienia wartości błędu i przypadku jako źródła wiedzy.

Na wystawie zaprezentowane zostaną zatem prace, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się dalekie od minimalizmu, bądź odnoszące się krytycznie do komercyjnego nadużywania tej estetyki. Punktem „organizującym" jest sześć prac artystek/artystów – sześć rozdziałów wystawy – pokazujących leksykalnie kilka „zasad" regulujących „gramatykę" dzieł, bądź wyrosłych na bazie minimal-artu.

Artystki i artyści: Bogna Burska, Rafał Jakubowicz, JesperJust, Magda Malinowska, Patrycja Orzechowska, Kristian Skylstad, Andrzej Wasilewski

Kurator: Stanisław Ruksza

24.09.2021 -26.09.2021, godz. 14:00

Strefa relaksu Clochee (Galeria przy Cerkwi)

Bardzo często wydaje nam się, że umysł i ciało są od siebie oddzielone i działają niezależnie. Nie jest to jednak prawda, dlatego organizatorzy festiwalu Music.Design.Form postanowili zadbać również o formę cielesną uczestników.

Filharmonia zaprasza do krainy odprężenia Clochee, gdzie za pomocą Virtual Reality, uczestnicy przeniosą się na łono przyrody. Każdy będzie mógł poczuć się częścią natury i to bez konieczności opuszczania gmachu filharmonii. Odprężające warsztaty z jogi twarzy przybliżą minimalistyczne i naturalne podejście do piękna oraz zasady dbania o swoją skórę.

24.09.2021 (piątek), godz. 20:00

Extrawelt live (hol)

Żyjąc i oddychając muzyką elektroniczną już od dwudziestu lat, Arne Schaffhausen i Wayan Raabe stworzyli kawałek jej historii i pokazali, że w szerokim spektrum muzyki tanecznej, tam gdzie kończy się normalny świat, zaczyna się Extrawelt. Ich debiutancki album „Schöne Neue Extrawelt" przyciągnął uwagę zarówno na parkietach, jak i w mediach. Duet Extrawelt ma bardzo indywidualne podejście do muzyki electro, ich twórczość olśniewa głębią i unikalnymi harmoniami. Ich ulubioną formą ekspresji jest granie na żywo podczas tras koncertowych po całym świecie z muzyką, która wciąż przypomina ludziom o czystości przeszłości muzyki techno, jednocześnie rzucając światło na dźwięki przyszłości.

25 września (sobota), godz. 12:00

AUTYPODY - muzyczna terapia (sala kameralna)

Wydarzenie będzie zwracać uwagę na rolę muzykoterapii w rozwoju społecznym dzieci z różnymi rodzajami dysfunkcji. Scenariusz i muzyka to wynik warsztatów z podopiecznymi Publicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej Nr 52 w Szczecinie.

Koncert terapeutyczny będzie opowieścią o różnorodności i umiejętności dostrajania się do innych, w szczególności do osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nazwa Autypody nawiązuje do lokalizacji geograficznej zjawiska świecących na niebiesko Glow Worms – występujących w australijskich i nowozelandzkich jaskiniach fluorescencyjnych owadów. Aby wejść do jaskiń, w których występują, należy przestrzegać rygorystycznych zasad związanych z poruszaniem się, akustyką oraz innymi czynnikami, które mogłyby zaburzyć harmonię ich naturalnego środowiska. Ta wyjątkowa nadwrażliwość na czynniki zewnętrzne posłuży jako alegoria do przybliżenia podatności osób autystycznych na różnego rodzaju bodźce oraz uwrażliwienia na ich dostrzeganie.

Projekt zrealizowany w ramach Stypendium Twórczego Miasta Szczecin.

25.09.2021 (sobota), godz. 20:00

ÉxQuartet & Patryk Matwiejczuk (hol/ Facebook/ YouTube)

Muzycy ÉxQuartet zainspirowani twórczością francuskiego kompozytora, prowokowani ideą niwelowania granic w sztuce podejmują się w swoich autorskich kompozycjach reinterpretacji myśli muzycznych Erika Satie'ego, których nastrojowość, spójna struktura, prosta melodyka przez wielu postrzegane były jako zapowiedź ambientu. Idąc za myślą przewodnią francuskiego kompozytora – muzyka i otoczenie, w którym egzystuje istota ludzka mają ogromny wpływ na wszystkie aspekty jej życia, ale przede wszystkim powinny wpływać na nastrój człowieka, ale go nie absorbować całkowicie. ÉxQuartet przedstawi dwie premierowe kompozycje napisane przez skrzypka Łukasza Górewicza oraz altowiolistę Grzegorza Sadowskiego.

26 września (niedziela), godz.

PÄRT | SIKORSKI | ADAMS | NYMAN (sala symfoniczna/ livefilharmonia.szczecin.pl)

Koncert skupiony jest wokół muzyki minimalistycznej, repetytywnej w różnych jej odsłonach. Indywidualne podejście kompozytorów do rozumienia minimalizmu jako nurtu i idei przyjmuje z jednej strony postać uduchowionej ascezy (Arvo Part), z drugiej energetycznego i intensywnego, a niekiedy mechanicznego perpetuum mobile (John Adams). To także dźwięki przejmujące i w swojej powtarzalności niepokojące (Tomasz Sikorski) a po drugiej stronie dające ulgę czy rodzaj optymistycznego finału (Michael Nyman). Dzieła składające się na repertuar koncertu są zaprzeczeniem tezy jakoby muzyka minimalistyczna miała być jednowymiarowa i zważywszy na założenia formalne ulegać rychłej wyczerpywalności.

Orkiestrę poprowadzi Jonathan Stockhammer, który już w młodym wieku wyrobił sobie markę w świecie opery, repertuaru symfonicznego i muzyki współczesnej. Jako dyrygent ma wielki talent nie tylko do prezentowania koncertów, ale także do pracy na równi z różnymi wykonawcami – niezależnie od tego, czy są to młodzi muzycy i raperzy, czy też gwiazdy takie jak Imogen Heap czy Pet Shop Boys.

Z programem festiwalu można zapoznać się na stronie: mdf.filharmonia.szczecin.pl/pl/events.