W poniedziałek na pętlę Dworzec Niebuszewo (ulice: Asnyka – Orzeszkowej – Boguchwały) wróciły tramwaje, na razie tylko linii nr 3, jadące od strony Osiedla Zawadzkiego. Pierwsi pasażerowie mogą zobaczyć, że są tam teraz dwa tory postojowe, a jezdnia została przesunięta. Nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie wspomniane ulice zostaną otwarte dla ruchu samochodowego.

 

Na pętlę Dworzec Nieubuszewo wciąż nie mogą dojechać tramwaje ze śródmieście („dwójka” i „dwunastka”), nowy końcowy ma tam natomiast „trójka”, która wcześniej zawracała na rondzie Giedroycia.

Na ulicy Orzeszkowej są teraz dwa tory postojowe, docelowo jeden dla „dwójki” i jeden dla „dwunastki”.

– Dwa perony umożliwią w bardziej elastyczny sposób kształtować rozkład dwóch kończących się w tym miejscu linii 2 i 12 czy reagować na zakłócenia w kursowaniu każdej z nich. Także w tym celu powstał tor objazdowy na skrzyżowaniu Boguchwały i Asnyka – tłumaczy Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy miejskiej spółki Tramwaje Szczecińskie.

W miejscu ogródków działkowych przy pętli powstanie dojście do planowanego nowego przejścia pod torami kolejowymi. Będzie można tamtędy dostać się na perony budowanej Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i zaprojektowanego po drugiej stronie torów parkingu Park & Ride.

Istotną zmianą jest również przesunięcie jezdni. Przed przebudową samochody jeździły na pętli Dworzec Niebuszewo po prawej stronie torowiska, po jej zakończeniu pojawią się po lewej stronie.

– Zmiana układu jezdni i torowiska w rejonie ulicy Orzeszkowej wynika przede wszystkim z poprawy bezpieczeństwa i komfortu użytkowania pętli tramwajowej. W momencie oddania do użytku stacji Szczecin Niebuszewo przesiadka pomiędzy tramwajem a pociągiem nie będzie wymagała przechodzenia przez jezdnię – wyjaśnia Hanna Pieczyńska. – Zmiana układu wynikła także z konieczności zwiększenia promieni łuków do wartości normatywnych przez co siłą rzeczy wymuszone zostało odsunięcie od budynków mieszkalnych.

Przebudowa pętli Dworzec Niebuszewo jest częścią modernizacji całego układu torowisk i jezdni od śródmieścia. W poniedziałek tramwaje wróciły również na plac Rodła. Do wykonania pozostał jeszcze przede wszystkim fragment al. Wyzwolenia od skrzyżowania z ul. Rayskiego do ronda Giedroycia.