PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy na opracowanie studium wykonalności prac modernizacyjnych na odcinkach Rzepin – Szczecin Podjuchy oraz Szczecin Podjuchy – Świnoujście.

Planowane prace mają nie tylko usprawnić ruch pasażerski, ale przede wszystkim zapewnić sprawne przejazdy pociągów towarowych.

‒ Projekty na linii Wrocław – Szczecin – Świnoujście są ważne w skali krajowej i międzynarodowej. Nadodrzańską trasą przewożone są ładunki z południa do zachodniopomorskich portów. Przygotowywane inwestycje zwiększają role kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu oraz  przyniosą  wymierne efekty dla gospodarki ‒ powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na razie podpisano umowy na przygotowanie studium wykonalności. Chodzi o kompleksową analizę planowanej inwestycji, określenie możliwości technicznych, szczegółowych rozwiązań i niezbędnych prac, a także oszacowanie kosztów, które trzeba będzie ponieść. Gotowe studium ma pozwolić na rozpoczęcie inwestycji w nowej perspektywie unijnej 2021- 27.

Studium dotyczące odcinka Rzepin – Szczecin Podjuchy ma by gotowe pod koniec 2022 r. Kosztować będzie 2,290 milionów złotych. Dokumentacja przedprojektowa na odcinek Szczecin Podjuchy – Świnoujście powinna być przygotowana do lipca 2022 r. W obu przypadkach na wykonawcę wybrano firmę BBF Sp. z o.o.

Głównym celem planowanej inwestycji jest przystosowanie Nadodrzanki i odcinka do Świnoujścia do przejazdu dłuższych i cięższych pociągów, które jednorazowo przewiozą większy ładunek. Po modernizacji będą mogły pojawiać się tam składy o długości nawet 750 metrów i o obciążeniu 221 kN na oś. Skorzystają też pasażerowie. Pociągi po modernizacji pojadą szybciej, remont przejdą również perony na stacjach i przystankach.