Zadowoleni interesanci, wyższa skuteczność, lepsza organizacja pracy oraz lepiej przygotowani do pracy urzędnicy. Takie wnioski można wyciągnąć z wyników ankiet jakie przeprowadzono wśród interesantów w Urzędzie Miasta Szczecin.
W dniach od 5 do 14 grudnia w Urzędzie Miasta przeprowadzono badania na grupie 397 interesantów, wynik grudniowych ocen to 3,71. Dla porównania w lipcu 2007 roku średnia ocen wyniosła 3,69, z tym wyjątkiem, że wtedy liczba respondentów wyniosła 603. Ankieta przygotowana przez Tomasza Czubarę z WSAP, składała się z dwudziestu pytań. Kwestie poruszone podczas badań to między innymi sposób obsługi, godziny urzędowania, korzystanie z Internetu w celu załatwienia niektórych spraw w urzędzie.

- Respondenci wystawili najlepsze oceny za uczciwość urzędników załatwiających ich sprawy. Gorsze oceny wystawiali ci respondenci, którzy utożsamiali urzędników z politykami. Interesanci postrzegają urzędników jako osoby pracowite i chętne do załatwienia ich spraw urzędowych. – informuje Sebastian Wypych z Biura Promocji i Informacji UM.

Biuro Promocji i Informacji UM informuje, że najlepszy wizerunek urzędu mają osoby korzystające ze strony internetowej. Blisko połowa interesantów deklaruje, że przed pójściem do urzędu korzysta z Internetu.

W porównaniu do lipca 2007 roku, gorzej oceniona została jakość wykonywanej pracy przez Biuro Obsługi Interesantów. Na ocenę miało wpływ długie oczekiwanie w kolejkach, co powiązane było z wymianą dowodów osobistych.

Wśród wszystkich wydziałów najlepszą notę uzyskało Centrum Obsługi Przedsiębiorcy, z lipcowego 4,12 awansowało do 4,4. Także Wydział Urbanistyki i Administracji Budowlanej zanotował awans z 3,48 do 3,9. W obu wydziałach czas załatwiania spraw uległ znacznemu skróceniu.

Sporym problemem dla interesantów są nadal godziny w jakich pracuje Urząd Miasta. Według przeprowadzonych badań obecne ramy czasowe, odpowiadają ludziom starszym, najmniej natomiast młodym.



Interesantom przypadł do gustu pomysł pracy urzędu w weekendy. Chcieliby otwarcia magistratu przynajmniej w jedną sobotę w miesiącu.


Komentarz:
Cieszy fakt, że ankiety pokazują coraz lepsze wyniki. Cieszy fakt, że zadowolenie z pracy urzędników jest większe. Wreszcie cieszy też fakt, że takie badania są przeprowadzane. Pomoże to zapewne w udoskonaleniu pracy urzędu i jej lepszej organizacji. Nie należy jednak zapominać, że jest to statystyka i może być błędnie odczytana.

Abstrahując, dla przykładu, niektórzy podają, że kobiety są lepszymi kierowcami ponieważ statystyki pokazują, że powodują mniej wypadków samochodowych. Nie każdy jednak bierze pod uwagę fakt, że statystycznie wśród kierowców jest mniej kobiet. Co właśnie rzutuje na mniejszą ilość wypadków. Takie kruczki wkradają się do statystyk i dla kogoś kto nie zauważa wszystkich aspektów danej sprawy mogą być w jego przekonaniu słusznym argumentem. Argumenty takie jednak mijają się z prawdą.

Wracając do ankiet przeprowadzonych w urzędzie, wyniki są lepsze, ale pod uwagę należy wziąć, że grupa respondentów była o ponad 200 osób mniejsza w porównaniu do lipca 2007 roku. Wydaje się, że aby badania były wiarygodniejsze, należałoby przebadać te same osoby, lub chociaż tą samą liczbę interesantów.