Rozstrzygnięto przetarg na dostawę 6 nowych, jednoczłonowych autobusów zeroemisyjnych. Zaakceptowano ofertę świetnie znanej w Szczecinie firmy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Łączny koszt zakupu nowych pojazdów to 16,6 mln zł.

Decyzja nie jest zaskoczeniem. Solaris jako jedyny przystąpił do przetargu. Jego oferta zmieściła się w budżecie przygotowanym na ten cel przez miasto (18,4 mln zł).

W co będą wyposażone?

Producent będzie miał rok na dostarczenie wszystkich pojazdów. Zamówione autobusy będą jednoczłonowe, niskopodłogowe, fabrycznie nowe, zeroemisyjne, o napędzie elektrycznym. Mogą mieć maksymalnie 12,5 metra długości i mają pomieścić 75 pasażerów.

Ich układ napędowy będzie miał system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania magazynu energii (tzw. rekuperacji). Dodatkowo autobusy zostaną wyposażone w system ładowania plug-in, pantograf oraz panel fotowoltaiczny na dachu. Oświetlenie kabiny pasażerskiej będzie wykonane w technologii LED, ponadto znajdą się w niej ładowarki USB oraz system informacji dla pasażerów.

Zakup jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – Gepard – Bezemisyjny transport publiczny.

Miasto zamówiło łącznie już 14 „elektryków”

Wcześniej Szczecin zamówił 8 dłuższych autobusów elektrycznych. Tutaj też dostawcą będzie firma Solaris Bus & Coach. Kosztowały 32,3 mln zł. W tym przypadku aż 20,4 mln zł wyniosło dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystkie „elektryki” z tego zamówienia mają dotrzeć do Szczecina najpóźniej do połowy października 2021 r.