Prezydent Szczecina Piotr Krzystek i burmistrz Polic Władysław Diakun deklarują pomoc merytoryczną i finansową przy budowie zachodniego obejścia Szczecina, czyli drogi krajowej planowanej między Kołbaskowem a Goleniowem, z tunelem pod Odrą (Police - Święta). Ma to być wyraz determinacji samorządów, którym zależy, by napotykający trudności projekt nie został odłożony przez rząd na półkę.

Te trudności to nieudany przetarg Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na wykonanie elementów koncepcji programowej wraz z dokumentacją związaną z rozpoznaniem podłoża gruntowego dla zachodniego obejścia Szczecina, czyli jednego z niezbędnych kroków na drodze po powstania obwodnicy. Budżet inwestycji przewidziano na 8,5 mln zł, a najtańsza z sześciu ofert opiewała na 14,6 mln zł, złożył ją Transprojekt Gdański.

Nie odkładać na półkę

Prezydent Krzystek, również w imieniu burmistrza Diakuna, wysłał dziś list do szczecińskiego oddziału GDDKiA. Zapewnia w nim, że strona rządowa może liczyć przy tej inwestycji na wsparcie samorządów. Nie tylko merytoryczne, ale również finansowe.

- Chcemy w ten sposób zdopingować GDDKiA, żeby nie odkładać tego projektu na półkę i czekać na lepsze czasy, tylko ponowić proces zamówienia - mówi prezydent Krzystek. - Obecnie wszystkie przetargi wychodzą drożej. Dotyka to wiele samorządów i podmiotów publicznych, ale musimy sobie z tym radzić. Chcemy wykazać naszą ogromną determinację w realizacji tego zadania. Niewiele samorządów dokłada się do dróg krajowych. My chcemy się dołożyć.

Proporcjonalne wsparcie

Wsparcie ze strony samorządów miałoby być proporcjonalne w stosunku do ich możliwości finansowych. W przypadku Szczecina mowa o co najmniej 100 mln zł. Nie byłby to jednorazowy wydatek, ale kwota rozłożona na cały proces inwestycyjny. Być może jej część zostanie dołożona już przy powtórnym przetargu na wykonanie elementów koncepcji programowej.

- Będziemy na ten temat rozmawiać. Zależy nam jednak na zaangażowaniu się w cały projekt. Chcemy mieć gwarancję, że kiedy dokumentacja powstanie, nie zostanie odłożona na półkę – mówi prezydent Krzystek.

Spółka celowa i etapowanie?

Samorządy proponują, aby do budowy zachodniego obejścia GDDKiA powołała spółkę celową z udziałem Skarbu Państwa i właśnie samorządów zainteresowanych budową drogi. Przejazd tunelem Police – Święta być może będzie odpłatny, więc spółka odzyskałaby z tych środków część pieniędzy zainwestowanych w realizację inwestycji.

Prezydent Krzystek zaapelował też, żeby podzielić to zadanie na dwa etapy. Najpierw wybudować kluczowy odcinek Police – Goleniów z przejściem pod rzeką. A w następnych latach dobudowywać w kolejne fragmenty na trasie Kołbaskowo – Police.

Rozwój gospodarczy i krótsza droga nad morze

O priorytecie jakim dla regionu jest budowa zachodniego obejście Szczecina mówi się od lat. Skorzystaliby na tym zarówno przedsiębiorcy jak i wszyscy mieszkańcy Szczecina.

- Ta inwestycja odciąży Szczecin od ładunków chemicznych przewożonych jako surowce i wyroby Zakładów Chemicznych Police. Pozwoli też skrócić drogę nad morze. Bardzo zależy nam, żeby ten projekt kontynuować mimo trudności inwestycyjnych – mówi burmistrz Diakun.

Nie znane są jeszcze łączne koszty budowy zachodniego obejścia, ale wiadomo, że będą one liczone w miliardach.