Punkty obsługi interesantów, takie jak w Urzędzie Miasta, w galeriach handlowych? To pomysł radnych Koalicji Obywatelskiej. - Punkty te stanowią duże ułatwienie dla mieszkańców, można w nich załatwić takie sprawy jak: zameldowanie, wymeldowanie, wyrobienie dowodu osobistego czy rejestrację pojazdu – piszą radni w interpelacji. Takie rozwiązania funkcjonują np. w Rzeszowie, Białymstoku czy Krakowie. Pomysł nie spotkał się jednak z akceptacją władz Szczecina. Według sekretarza miasta takie punkty obsługi miałyby zbyt wiele niedoskonałości, a kosztowałyby więcej pieniędzy niż stanowiska urzędowe.

Urzędowe okienko w galeriach handlowych. Miałoby być czynne także w sobotę

Z inicjatywą utworzenia urzędowych punktów w galeriach handlowych na północy Szczecina i na Prawobrzeżu wystąpili radni Koalicji Obywatelskiej: Łukasz Kadłubowski, Patryk Jaskulski i Marcin Biskupski. Według samorządowców należy poprawić dostęp mieszkańców do usług urzędowych. Takie punkty miałyby działać w tygodniu, ale i w godzinach 10.00 - 14:00 w soboty. Podobne rozwiązania z różnym skutkiem wprowadzane były w innych miastach: - Dziś mieszkaniec osiedla Skolwin musi przejechać ponad 15 km, żeby dojechać do Urzędu Miasta Szczecin i załatwić jedną ze spraw – piszą radni w interpelacji, sugerując utworzenie pilotażowego punktu obsługi mieszkańców, np. w Galerii Północ.

Wśród spraw, które można byłoby tam załatwiać wymieniają między innymi: informowanie o pracy Urzędu Miasta, przyjmowanie wniosków kierowanych do wydziałów, wydawanie karty seniora czy szczecińskiej karty rodzinnej.

Miasto sceptyczne: rozwiązanie drogie i posiadające wady organizacyjne

Na interpelacje radnych Koalicji Obywatelskiej odpowiedział Sekretarz Miasta Ryszard Słoka. Wśród argumentów przejawiających za tym, by odrzucić pomysł mają być np. trudności logistyczne. BOI w czasie pracy współpracuje między innymi z wydziałem księgowości czy informatycznym. W galeriach handlowych nie byłoby więc możliwości udzielania kompleksowych informacji mieszkańcom. Słoka wymienia także szereg innych argumentów: - Utworzenie nowego punktu obsługi interesantów wiąże się z koniecznością wydatkowania środków budżetowych na zorganizowanie i utrzymywanie tychże stanowisk pracy w szczególności na najem pomieszczeń w galeriach, umeblowanie, sejfy, sprzęt komputerowy, dedykowane pozainternetowe łącza, systemy zabezpieczeń, codzienny transport dokumentów i pracowników, obsługę administracyjną nowych punktów obsługi czy opłaty za media. Biorąc powyższe pod uwagę, należy zauważyć, że projekt utworzenia w galeriach handlowych punktów obsługi interesantów byłby przedsięwzięciem bardzo kosztownym jednak niemogącym zabezpieczyć obsługi interesantów w pełnym zakresie – odpowiada Sekretarz Miasta.

- Spośród 400 powiatów i miast na prawach powiatu jedynie najpierw w Rzeszowie, a potem Krakowie kilka lat temu na szerszą skalę zastosowano to rozwiązanie i poza Bydgoszczą, gdzie uruchomiono jeden punkt nie słychać o nowych inicjatywach w tym kierunku – dodaje Ryszard Słoka.

Biuro Obsługi Interesantów pracuje w poniedziałki od 7.30 do 18.00 i od wtorku do piątku od 7.30 do 16.00.