Dzisiaj rozpoczęła się budowa tunelu pod dnem Świny. W uroczystości nadania imienia maszynie drążącej i rozpoczęcia prac wzięli udział rządzący, w tym premier Mateusz Morawiecki i prezes PiS Jarosław Kaczyński.

– Już tylko przez dwa najbliższe sezony będziemy musieli przeprawiać się promem, w kolejnym będziemy jeździć już tunelem, a prom będzie tylko atrakcją turystyczną. Dziękuję wszystkim i zapraszam w październiku 2022 na otwarcie tunelu – mówił podczas uroczystości prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Wyspiarka – bo takie imię nadano maszynie – wyruszy z komory startowej po stronie wyspy Uznam. Za około 6 miesięcy zakończy pracę po stronie wyspy Wolin. Maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie będzie układała betonowe pierścienie (w sumie 780 sztuk).

– Tunel powstanie i Pomorze Zachodnie, a tym samym Polska, będzie połączona, będzie pod każdym względem jedną ziemią. To jest ogromnie ważne – komentował Jarosław Kaczyński.

– Państwo polskie było gotowe finansować budowę tunelu z budżetu państwa, gdyby okazało się, że nie jest to możliwe z innych źródeł. Naszym marzeniem jest silne wybrzeże, które jest nie tylko oknem na świat, ale wzmacnia szanse rozwoju – mówił premier Morawiecki.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 złotych, z czego ponad 770 mln to dofinansowanie z Unii Europejskie, co stanowi 85 procent kwoty. Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w III kwartale 2022 roku.