PKP Polskie Linie Kolejowe poznały oferty firm zainteresowanych wyremontowaniem trzech fragmentów linii kolejowej na trasie Poznań – Szczecin. W każdym z trzech przetargów wszystkie propozycje cenowe były dużo wyższe, w najlepszym przypadku o 100 mln zł.

Na wykonanie prac na odcinku Słonice – Choszczno PKP PLK chciało przeznaczyć 141,4 mln zł. Najtańsza z sześciu nadesłanych ofert opiewała na 241,6 mln zł. Roboty między Choszcznem a Stargardem miały być przeprowadzone za 331,2 mln zł. Najniższa z trzech propozycji wyniosła jednak aż 550 mln zł. Największą różnicę między oczekiwaniami a rzeczywistością przyniosły trzy koperty z ofertami na odcinek Stargard – Szczecin Dąbie. Budżet wynosił 379,9 mln zł, a zażądano co najmniej 770 mln zł.

Decyzja odnośnie przetargów (zwiększenia środków lub unieważnienia postępować) zostanie podjęta po analizie. Modernizacja powyższych i pozostałych fragmentów linii kolejowej Poznań – Szczecin to olbrzymi projekt wart ponad 2 miliardy złotych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały na jego realizację dofinansowanie unijne w wysokości 1,82 mld zł. Środki te pochodzą z instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF). Żeby je zachować, inwestycja musi zostać wykonana do końca 2020 r.

W ramach prac wymienione mają być tory i sieć trakcyjna, przebudowane zostaną mosty i wiadukty. Modernizację przejdą też stacje i perony. Zamontowany będzie nowy system sterowania ruchem.

Wszystko to ma sprawić, że podróż będzie bezpieczniejsza i szybsza. Pociągi na trasie Szczecin – Poznań mają rozwijać prędkość do 160 km/h. Dziś to maksymalnie 120 km/h. W czasie planowanych prac żaden z fragmentów tej trasy nie zostanie wyłączony z ruchu. Pociągi w miejscach robót będą się poruszać przynajmniej jednym torem.