Dobiegł końca szósty sezon Bike_S w Szczecinie. Rowery miejskie zniknęły z ulic miasta. Powrócą 1 marca 2020.

410 tys. to liczba wypożyczeń roweru miejskiego w roku 2019. Nie licząc pierwszego, trwającego zaledwie cztery miesiące sezonu, to najgorszy wyniki w historii Bike_S. W poprzednich latach liczba wypożyczeń wynosiła ok. 0,5 mln. Najlepszy był rok 2016, kiedy Bike_S wypożyczono 565 tys. razy.

W tym roku największą popularnością Bike_S cieszył się w czerwcu (blisko 70 tys. wypożyczeń). Czerwiec był też najlepszy w 2017 roku (79,7 tys.). Rok temu i w 2015 wygrywał maj (79 tys. i 84,8 tys.). Z kolei w latach 2014 i 2016 górą był wrzesień (odpowiednio 78 i 108,5 tys.).

„Rower miejski się kończy. Nadeszła epoka elektrycznych hulajnóg. Ludzkość zmierza ku samounicestwieniu. Zdrowy Ruch, zastąpiono bezczynnością” – napisał jeden z internautów na profilu Bike_S pod postem zapowiadającym finisz sezonu.

Faktem jest, że w Szczecinie rower nie jest już jedyną alternatywą dla samochodu czy masowej komunikacji publicznej. Wzorem innych miast na naszych ulicach pojawiły się również elektryczne skutery i hulajnogi. Poza tym, miejskie jednoślady są w coraz gorszym stanie, od jakiegoś czasu nie buduje się także nowych stacji.

– Z radością witamy każdą formę transportu bezemisyjnego, ale wiadomość o śmierci komunikacji rowerowej jest mocno przesadzona – mówi Wojciech Jachim, rzecznik prasowy zarządzającej rowerem miejskim spółki miejskiej NiOL. Przyznaje jednak, że poziom niezawodności systemu nie jest już tak wysoki jak sześć czy pięć lat temu: – Serwisanci starają się, aby jak najwięcej rowerów było dostępnych dla użytkowników i aby stacje działały sprawnie. Tym niemniej lata intensywnej eksploatacji robią swoje. Nominalnie system składa się z ponad 700 sztuk, ale np. w październiku średnia dzienna rowerów na ulicy (czyli bez serwisowanych, remontowanych, kradzionych itp.) wyniosła 481.

I dodaje: – Niezmienne są tylko oczekiwania szczecinian na budowę kolejnych stacji. Jednak w przyszłym roku rewolucji nie będzie.

Od początku istnienia, czyli od 21 sierpnia 2014 roku szczecinianie i odwiedzający nasze miasto goście podróżowali szczecińskim rowerem miejskim 2,74 miliona razy. Obecnie Bike_S składa się z 87 stacji (58 Lewobrzeże, 29 Prawobrzeże) i 742 rowerów. Liczba użytkowników w stosunku do roku ubiegłego zwiększyła się o ponad 5 tys. i wynosi obecnie 47,6 tys.