Otwarto oferty w przetargu na remont mostu drogowego nad Kanałem Zielonym w ciągu ul. Heyki i Celnej. Jedna z pięciu propozycji mieści się w budżecie przygotowanym przez ZDiTM.

Most Zielony to jedyna droga prowadząca na Kępę Parnicką. Od dwóch lat obowiązuje na nim ruch wahadłowy, gdyż konstrukcja jest w złym stanie technicznym. Poprzedni poważniejszy remont wykonany był w tym miejscu ponad 40 lat temu.

– Na moście degradacji uległy prefabrykowane dźwigary, a korozji łożyska wałkowe. Na podstawie ekspertyzy stwierdzono, że miejscami obiekt został niedbale wykonany i zaprojektowany, co wpłynęło na jego małą trwałość. W 2019 roku, aby nie obniżać nośności do 20 ton, zapadła decyzja o zawężeniu i wprowadzenia ruchu jednym pasem – tłumaczy Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy ZDiTM.

Będą nowe przęsła, a podpory przejdą remont

Niezbędny jest remont, który zakłada przede wszystkim rozbiórkę istniejących przęseł, a następnie wykonanie nowych przęseł ustroju nośnego z belek prefabrykowanych. Remont przejdą istniejące podpory, zostanie przebudowane oświetlenie, a odwodnienie mostu będzie podłączone do istniejącej kanalizacji. Zakres zadania obejmuje też przebudowę wodociągu, linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych oraz demontaż nieczynnego gazociągu.

– Całość robót będzie wykonywana etapowo (połówkowo) przy utrzymaniu ruchu wahadłowego. Możliwe będzie okresowe wyłączenia mediów w związku z podłączaniem linii i rurociągów tymczasowych / obejściowych – informuje Hanna Pieczyńska.

Koszt – co najmniej 5,4 mln zł

ZDiTM zamierzał przeznaczyć na realizację tego zadania 5,5 mln zł. W przetargu wpłynęło 5 ofert, z czego jedna mieści się w budżecie:

– NIWA Szczecin Sp. z o.o. – 5,4 mln zł;

– Przedsiębiorstwo Budowlano-Transportowe ARBET Sp. z o.o. – 6,1 mln zł;

– konsorcjum firm: ALUSTA S.A., POZBD S.A – 6,7 mln zł;

– konsorcjum firm: PROBUDOWA Sp. z o.o., IMD Paweł Wątroba – 6,8 mln zł;

– INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o. – 7,4 mln zł.

Decyzja o wyborze wykonawcy lub unieważnieniu przetargu zapadnie po analizie ofert. Zwycięzca postępowania będzie miał 10 miesięcy (300 dni) na realizację zadania.

Deweloperzy szykują dwie inwestycje na Kępie Parnickiej

Kępa Parnicka to wyspa naprzeciwko Dworca Głównego. Jest tam kilka poniemieckich kamienic, zabytkowy gmach Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i siedziby wielu firm (np. baza PKS Szczecin). W najbliższych miesiącach planowane są tam dwie duże inwestycje mieszkaniowe deweloperów.

Tuż przy terenie należącym do PKS, kompleks mieszkalno-usługowy chce wybudować deweloper Siemaszko. W pierwszym etapie staną trzy budynki usytuowane najbliżej wody. Swoją bryłą mają przypominać dalekomorskie wycieczkowce. Łącznie do zagospodarowania jest 12 tys. m kw., na których docelowo powstanie około pół tysiąca mieszkań.

Będzie most z drugiej strony?

Na poprzemysłowym terenie na końcu ul. Heyki kompleks mieszkaniowy planuje Budnex. Na razie deweloper złożył wniosek o pozwolenie na budowę pierwszego „budynku mieszkalnego, wielorodzinnego i usługowego wraz z zagospodarowaniem terenu”.

Być może powstanie też nowa droga dojazdowa na Kępę Parnicką – most od strony ul. Zapadłej na Pomorzanach. W kosztach jego budowy mają partycypować wspomniani inwestorzy.