130-letnia kostka brukowa z remontowanej al. Jana Pawła II w Szczecinie ma charakter zabytkowy, stąd modernizacja ulicy musiała być poprzedzona zgodami konserwatorskimi. Radni PiS zastanawiają się, czy remont akurat tego miejsca był najpilniejszy w mieście i wskazują m.in. ulicę Kolumba jako miejsce wymagające szybszych działań. Samorządowcy pytają także, co się stanie z kostką brukową. ZDiTM odpowiada.

Radny pyta o kostkę brukową i zwraca uwagę, że są nawierzchnie bardziej zniszczone

Interpelację w sprawie kostki brukowej z al. Jana Pawła II wystosowali radni z Prawa i Sprawiedliwości, zwracając uwagę, że cenny bruk nie powinien zostać zniszczony.

– 130-letnia kostka brukowa, która obecnie jest usuwana, zdecydowanie wyróżniała się swoją trwałością, a XIX-wieczny bruk na Złotym Szlaku podkreślał szczecińską architekturą tego miejsca – mówi Marcin Pawlicki, przewodniczący klubu radnych PiS w szczecińskiej Radzie Miasta. – Remonty jezdni przydałyby się w wielu innych lokalizacjach naszego miasta, np. ulice Kolumba czy Tama Pomorzańska, które wymagają pilnego remontu. Tym bardziej, że jednym z głównych powodów wymiany nawierzchni na alei Jana Pawła II jest zmniejszenie hałasu wytwarzanego przez samochody. Stan nawierzchni jezdni był poprawny, wymagał bieżących napraw, a inwestycja pochłonie duże koszty, blisko 24 miliony złotych – dodaje.

Radny w swojej interpelacji pyta o przyszłość kostki brukowej oraz o to, czy inwestycja w al. Jana Pawła II w Szczecinie była konsultowana z miejskim i wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Kostka brukowa z al. Jana Pawła II zostanie wykorzystana np. przy zatokach autobusowych

Jak informuje Hanna Pieczyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, kostka po zerwaniu jest sprawdzana. Ta, która nadaje się do ponownego użytku, zostanie zagospodarowana.

– Zabytkowa kostka brukowa z al. Papieża Jana Pawła II zostanie oddana do miejskiego depozytu i w miarę potrzeb będzie wykorzystywana w kolejnych miejskich projektach. Mowa przykładowo o budowie zatok autobusowych – wyjaśnia Hanna Pieczyńska z ZDiTM.

Dlaczego kostka z remontowanej ulicy nie może być w tym miejscu wykorzystana ponownie? Jak tłumaczy rzeczniczka, przede wszystkim z powodów projektowych. Na etapie przetargu trudno ocenić, która część kostki jest w dobrym stanie, a która nie będzie nadawać się do użytku. Trudno wyobrazić sobie remont, gdzie pół ulicy będzie wybrukowane jednym kruszywem, a drugie pół ulicy zupełnie innym.

– Bardzo trudno jest ocenić stan kostki brukowej przed remontem. Warto także dodać, że oczyszczenie zabytkowego bruku bywa droższe niż zamówienie nowego materiału – dodaje Hanna Pieczyńska.