– Od lat walczymy o to, by od Szczecina odkleić łatkę peryferii kraju, gdzie nie opłaca się inwestować. Nie uda się tego zrobić w 100% jeżeli nie będziemy dysponowali sprawnymi połączeniami lotniczymi i kolejowymi – podkreśla Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Szczecińscy przedsiębiorcy od dawna narzekają na uciążliwości związane z komunikacją między Szczecinem a Warszawą. Problem nasilił się w ostatnich miesiącach. Ze względu na remonty infrastruktury kolejowej podróż pociągiem do stolicy trwa dużo dłużej (nawet ponad 8 godzin). Alternatywą jest połączenie lotnicze, ale tam pasażerowie skarżą się na wysokie ceny biletów, po tym jak zlikwidowano loty obsługiwane przez Ryanair.

– Jak przyciągniemy inwestorów i partnerów do wymiany gospodarczej i wspólnych biznesów, jeżeli nie dość, że jesteśmy ulokowani na odległych od stolicy odcinkach kraju, to jeszcze za loty do nas trzeba rekordowo dużo zapłacić? Obecnie dotarcie do miasta inną drogą niż komunikacja samochodowa to koszmar. Zresztą dojazd do centrum Szczecina też jest utrudniony ze wszystkich stron. Żeby nasz region się rozwijał konieczne są wygodne i tanie destynacje w różne strony Polski. Czas na konstruktywną dyskusję: kiedy Szczecin doczeka się lepszych i tańszych połączeń lotniczych i kolejowych? Satysfakcjonują nas tylko konkrety, bo dotychczas słyszymy tylko zdania: „bo za tych rządów było tak” – mówi Hanna Mojsiuk.

Temat ten poruszany był już wcześniej m.in. podczas Komisji Rozwoju, Promocji i Współpracy Zagranicznej Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego. Wtedy prezentowano wyliczenia pokazujące, że tańsze są nawet loty z Londynu do Warszawy. PIG też przygotował swoje zestawienie, biorąc pod uwagę połączenia krajowe.

Zachodniopomorscy przedsiębiorcy wystosowali list do premiera Mateusza Morawieckiego i wicepremiera Jacka Sasina. Domagają się w nim rozwiązań, które pozwolą na obniżenie cen biletów lotniczych oferowanych przez PLL LOT.

Poniżej pełna treść listu przygotowana przez Północną Izbę Gospodarczą w Szczecinie:

 

„Szanowny Panie Premierze,

Działając w imieniu i na rzecz przedsiębiorców zrzeszonych w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie wyrażamy stanowczy sprzeciw dotyczący marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Szczecina oraz Województwa Zachodniopomorskiego.

Położenie geograficzne Szczecina sprawia, że jest to najbardziej oddalone od Warszawy miasto wojewódzkie. Trwająca od kilku lat modernizacja infrastruktury kolejowej na trasie Szczecin – Warszawa przedłuża się. Obecna podróż pociągiem ze Szczecina do Warszawy wynosi blisko osiem godzin. W związku z powyższym wielu mieszkańców Szczecina i Pomorza Zachodniego decyduje się na korzystanie z połączeń lotniczych Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów im. NSZZ Solidarność oferowanych przez PLL LOT S.A. Niestety, po likwidacji połączeń oferowanych przez konkurencyjną linię Ryanair, loty oferowane przez PLL LOT S.A. uległy znaczącej podwyżce. W związku z obecnie występującym otoczeniem konkurencyjnym ceny biletów lotniczych na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin są znacząco mniej atrakcyjne niż połączenia oferowane przez PLL LOT S.A. na innych kierunkach.

W związku z powyższym zwracamy się z prośbą o podjęcie działań, których celem jest zaprzestanie marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Szczecina oraz Województwa Zachodniopomorskiego. Uruchomienie dodatkowych połączeń na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin oraz obsługa trasy przez samoloty, które mogą zabrać na pokład większą liczbę pasażerów mogłoby przyczynić się do obniżenia cen biletów.

Z wyrazami szacunku

Hanna Mojsiuk

Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie

Do wiadomości:

Pan Jacek Sasin, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Aktywów Państwowych

Pan Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury”