Nowa pętla przy Centrum Handlowym "Ster", cztery przystanki wraz z nowym torowiskiem w obie strony, przejścia dla pieszych z upragnioną sygnalizacją świetlną – to wszystko stanie się już niedługo rzeczywistością na styku Gumieniec i Mierzyna. Miasto startuje z nową inwestycją tramwajową za 31 mln złotych. Najpierw jednak urzędnicy skonsultowali się z mieszkańcami.

Zarzuty, zarzuty i jeszcze raz zarzuty

W poniedziałkowy wieczór w Urzędzie Miejskim odbyły się konsultacje społeczne budowy nowego odcinka linii tramwajowej wraz z pętlą zlokalizowaną przy Centrum Handlowym "Ster". Poza głosami zadowolenia z planowanej inwestycji, pojawiły się krytyczne uwagi. Obawy mieszkańców skupiły się głównie wokół wycinki ponad 150 drzew. Prowadzący konsultacje wiceprezydent Szczecina Michał Przepiera zapewnił jednak, że miasto planuje nasadzenia kompensacyjne. Mieszkańcy wskazywali także, że głównym beneficjentem przedsięwzięcia będzie centrum handlowe, a nie zwyczajni szczecinianie. Jeden z przybyłych zauważył również, że brak materiałów dotyczących inwestycji na stronie internetowej urzędu uniemożliwił rzetelne przygotowanie się do spotkania. Ościenne gminy lepiej organizują takie spotkania – zauważył.

Mimo wszystko trzeba budować

Pomimo tych krytycznych uwag przeważało jednak przekonanie, że inwestycja jest potrzebna. Radna niezależna Małgorzata Jacyna-Witt przyznała, że choć na ogół jest krytycznie nastawiona do pomysłów włodarzy miasta, tym razem popiera koncepcję przedłużenia tej linii tramwajowej. Zakwestionowała jedynie zasadność pozostawienia starej pętli przy ul. Kwiatowej. Wiceprezydent Przepiera zauważył, że większość kwoty 31 mln złotych sfinansowana zostanie ze środków Unii Europejskiej. Centrum Handlowe "Ster" nie dorzuci się jednak do inwestycji. Nie można zmusić prywatnej firmy do finansowania miejskiego przedsięwzięcia. Zresztą dofinansowanie unijne, nie chcę mówić, że wyklucza to prywatne, ale na pewno komplikuje to cały proces – zauważył Przepiera.

Co nas czeka?

Ze środków prywatnych czy z unijnych, na co wyda miasto te 31 mln złotych? Zostanie wybudowana linia tramwajowa wraz z infrastrukturą: trzema przystankami (w okolicach kolejno ulic Krętej, Kwiatowej i Marynarzy Polskich) i pętlą tramwajową przy CH "Ster". Planuje się, aby autobusy mogły jeździć po torowisku, a sama pętla zostanie wyłożona kostką betonową. Na jej terenie zostanie ulokowany budynek socjalny, perony tramwajowo-autobusowe oraz parking rowerowy. Większość przejść dla pieszych będzie z sygnalizacją świetlną, co na pewno zwiększy ich bezpieczeństwo. Stara pętla przy Kwiatowej zostanie zachowana, ponieważ część kursów ciągle będzie wykonywana przez ul. Okulickiego.

Nic jednak nie jest jeszcze przesądzone, tak przynajmniej twierdzą urzędnicy. Przez 30 dni czekamy na Państwa komentarze i uwagi. Jeżeli będzie taka potrzeba, zrobimy jeszcze jedno spotkanie – zauważył wiceprezydent.