Budowa nowego, wyższego mostu kolejowego w Podjuchach usprawni zarówno żeglugę śródlądową, jak i ruch kolejowy. We wtorek Wody Polskie i PKP PLK podpisały umowę kończącą etap przygotowania inwestycji i otwierającą drogę do ogłoszenia przetargu na wykonawcę. Nowa przeprawa ma być gotowa w połowie 2023 r.

Istniejący most kolejowy jest zbyt niski. To konstrukcja z przęsłem zwodzonym, które otwierane jest, gdy przepływają większe jednostki. Takie rozwiązanie wiąże się jednak oczywiście z ograniczeniami dla żeglugi i ruchu kolejowego.

Udrożnią krwioobieg

Dlatego stara przeprawa będzie rozebrana (pozostanie tylko zabytkowe przęsło zwodzone). Wcześniej, tuż obok, wybudowany zostanie nowy most z prześwitem o wysokości 6,25 metra.

– Patrząc na sieć dróg w Polsce, w tym również tych wodnych, nasuwa się skojarzenie, że jest to krwiobieg. Krwiobieg, bez którego gospodarka nie może się rozwijać. Trzymając się medycznej nomenklatury, dzisiejsze porozumienie można porównać do operacji kardiochirurgicznej, która odblokowała zator – mówił Zbigniew Bogucki, Wojewoda Zachodniopomorski, który był gospodarzem wtorkowego spotkania.

Inwestycja za ponad 300 mln zł

Podpisanie umowy pomiędzy Wodami Polskimi a PKP PLK pozwoli rozpocząć etap realizacji inwestycji. Jej kosztorys szacowany jest na ponad 300 mln zł. Współfinansowana będzie ze środków Banku Światowego oraz Banku Rozwoju Rady Europy.

– Mamy już zabezpieczone środki na ten cel, Możemy przystąpić do przetargu i do 2023 r. zakończyć inwestycję – mówił Marek Gróbarczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Na dniach dokumenty zostaną wysłane na platformę przetargową – dodawał Marek Duklanowski, Dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na marzec przyszłego roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowy most powinien być gotowy w maju 2023 r.

Korzyści dla żeglugi i kolei

Udrożnienie wąskiego gardła na Regalicy pozwoli usprawnić żeglugę śródlądową. M.in. poprawić komunikację międzynarodową, wykorzystując dogodne połączenie z siecią dróg wodnych w Niemczech. Usprawniony zostanie dostęp od południa do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

Skorzystają też pasażerowie pociągów. Na istniejącym moście jest tylko jeden tor. Nowa przeprawa będzie już dwutorowa, zapewniając swobodny ruch i umożliwiając większą częstotliwość połączeń. Wcześniej niezbędne jest jednak dostosowanie infrastruktury kolejowej, również poza mostem.

– Czeka nas duże zadanie. Musimy podnieść stację Podjuchy o blisko metr i przebudować nasypy. To konieczne, by stworzyć nową jakość przewozów. Po nowym moście będzie mogło przejeżdżać dwa razy więcej pociągów niż obecnie – podkreślał Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP PLK.

Inwestycja zwiększy również ochronę przeciwpowodziową w Szczecinie, pozwalając na skuteczne prowadzenie polsko-niemieckiej akcji lodołamania. Wody Polskie w Szczecinie przygotowują się do budowy w Podjuchach nowej bazy lodołamaczy. Właśnie otwarto oferty w przetargu na wykonawcę.