Po Warszawie, Szczecinku i Zielonej Górze, autobusy elektryczne od konsorcjum Ursus Bus trafią również do Szczecina. W minionym tygodniu miasto podpisało umowę na zakup 11 nowych pojazdów. Na ulicach naszego miasta pojawią się na początku przyszłego roku.

Będą to pierwsze bezemisyjne autobusy w Szczecinie. Niskopodłogowe, jednoczłonowe pojazdy z napędem elektrycznym trafią do nas na początku 2020 roku. Autobusy pomieszczą minimum 75 osób, w tym minimum 28 na miejscach siedzących, w tym minimum 8 na miejscach siedzących bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi.

Ładowanie energii elektrycznej powinno zajmować nie więcej niż 5 godzin. Pojazdy będą wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry. Na dachu zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne, które będą wspomagać źródło zasilania. Przy pełnym obciążeniu autobusy mają być w stanie przejechać bez doładowywania co najmniej 90 km.

W kabinie pasażerskiej zamontowane zostaną m.in. dwie dwuportowe ładowarki USB. Pojazdy dysponować będą także wydzielonym i oznakowanym miejscem dla psa przewodnika.

11 pojazdów za ponad 38 mln zł

Przetarg na dostarczenie 11 elektryków wygrało konsorcjum firm Ursus Bus z Lublina i Bogdan Motors z Łucka, którego oferta wyniosła 38,3 mln zł. Polsko-ukraińska propozycja była wyższa niż pierwotnie zakładany budżet inwestycji (33,4 mln zł), ale zdecydowano się dołożyć brakujące pieniądze, czyli prawie 5 mln zł. Zakup dofinansowany będzie z dwóch źródeł: 5,7 mln zł będzie pochodzić ze środków w ramach działania 2.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, a 6 mln z programu GEPARD realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Operatorem autobusów będzie Przedsiębiorstwo Autobusowe Klonowica Sp. z o.o.

Przebudują zajezdnię przy ul. Klonowica

Równolegle do procesu zakupu i produkcji nowych autobusów, miasto musi przygotować infrastrukturę do ich obsługi. Powstała już koncepcja przebudowy zajezdni przy ul. Klonowica. W jej ramach na zmodernizowanym i przebudowanym placu postojowym powstaną stanowiska zasilające autobusy. Konieczna jest też modernizacja zasilania obiektu w energię elektryczną. Dodatkowo, na terenie Szczecina zaplanowano rozmieszczenie stacji szybkiego ładowania autobusów.

Szczecin wcześniej kupił 16 Solarisów o napędzie hybrydowym (z dwoma silnikami - spalinowym i elektrycznym). Kosztowały 42 mln zł, z czego miasto otrzymało dofinansowanie z unijnych funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 27 mln zł.