Kiedy wybuchała pandemia koronawirusa, byliśmy świadkami niespotykanej solidarności podmiotów gospodarczych – mimo wielkiej niepewności jutra wielu przedsiębiorców zdecydowało się na przekazanie gigantycznych darowizn na walkę z koronawirusem. Zakupywano sprzęt medyczny, wyposażano szpitale w środki ochrony osobistej dla medyków, a mniejsze firmy zajmowały się np. dowożeniem posiłków dla lekarzy czy wspieraniem chorych pacjentów, którzy utracili źródło dochodu przez pandemię. – Trudno jest wskazać jakąś zaletę pandemii COVID-19. Jeżeli możemy mówić o pozytywach, to na pewno solidarność przedsiębiorców jest czymś, co wcześniej nie zdarzyło się na tak wielką skalę. Wiele firm do dzisiaj wspiera fundacje czy ośrodki medyczne walczące z pandemią. To idealny przykład społecznej odpowiedzialności biznesu. Tym bardziej warty docenienia, że odbywa się w bardzo trudnym dla wszystkich przedsiębiorców czasie – mówi Prezes Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości, Marcin Pawłowski.

Polska Fundacja Przedsiębiorczości przypomina o zgłoszeniach do konkursu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, organizowanego w ramach Pereł Biznesu! Do końca kwietnia poszukuje firm, które zasługują na nagrodę w kategorii „CSR – Firma odpowiedzialna społecznie”. Wystarczy pobrać i wypełnić formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie www.pfp.com.pl/konkurs , a następnie odesłać go do 30 kwietnia na adres csr@pfp.com.pl.

Biznes to nie tylko „robienie pieniędzy”, ale i odpowiedzialność za konsumentów i otoczenie

Firma Agata Meble przekazała na zakup sprzętu medycznego milion złotych, firma 4F przekazała 300 par gogli ochronnych dla medyków pracujących na oddziałach covidowych, Drutex sfinansował błyskawiczny remont szpitali, które musiały zostać dostosowane do potrzeb pacjentów chorych na koronawirusa, a sieć sklepów Żabka przekazała ponad 4,5 miliona złotych wskazanym przez Ministerstwo Finansów podmiotom potrzebującym wsparcia finansowego w czasie pandemii koronawirusa. To ogromne kwoty, które robią wrażenie i pokazują, że pandemia koronawirusa uruchomiła niespotykane dotąd pokłady solidarności społecznej.

– W myśl zasady „wszystkie ręce na pokład” wszystkie firmy, które mogły sobie pozwolić na wspieranie szpitali, służby zdrowia, medyków czy organizacji medycznych przekazywały pieniądze lub środki ochrony osobistej. Ten zryw był absolutnie imponujący i możemy z całą stanowczością powiedzieć, że biznes zdał bardzo trudny test z odpowiedzialności za swoich klientów. Nikt nie zmuszał wyżej wymienionych firm do wpłacania pieniędzy, a one się na to decydowały, bo była taka potrzeba – tłumaczy Pawłowski.

Ile pieniędzy przekazały firmy na walkę z koronawirusem? Trudno policzyć, ale są to ogromne kwoty rzędu nawet kilkuset milionów złotych: - To idealny przykład społecznej odpowiedzialności biznesu, którą Polska Fundacja Przedsiębiorczości promuje. Zależy nam na tym, by przedsiębiorcy czuli, że ich praca jest doceniana. CSR to nie tylko przekazywanie pieniędzy, ale pewne poczucie misji. Biznes to nie tylko „robienie pieniędzy” i „wypracowywanie zysków”, ale i odpowiedzialność za konsumentów, odpowiedzialność za otoczenie, w którym działamy i konieczność współdziałania, kiedy pojawia się zagrożenie takie jak koronawirus – przyznaje Prezes PFP.

Nie tylko wielkie firmy i nie tylko miliony złotych. Mniejsze przedsiębiorstwa również angażują się społecznie

Na liście podmiotów gospodarczych, które wspierały ochronę zdrowia i medyków w walce z pandemią, wojewoda zachodniopomorski umieścił ponad 300 firm z województwa zachodniopomorskiego. To oznacza, że również firmy z naszego regionu zaangażowały się w walkę z pandemią.

– Nie jest ważne, czy ktoś przekazuje milion złotych, czy kilka tysięcy. Może nawet niektórzy wcale nie przekazywali pieniędzy, a na przykład materiały do szycia maseczek. Polska Fundacja Przedsiębiorczości szuka firm, które są odpowiedzialne społecznie i robią to z potrzeby serca. Zachęcamy do tego, by przyjrzeć się swojemu otoczeniu i zgłosić do naszego konkursu firmy, które zasłużyły na to, by pozytywnie mówić o ich działaniu – dodaje Pawłowski.

Szczegóły konkursu znajdują się w Regulaminie na stronie internetowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości: https://www.pfp.com.pl/