Szczeciński Urząd Morski podpisał umowę na pogłębienie toru wodnego między Szczecinem a Świnoujściem do głębokości 12,5 metra. Prace wykona holendersko-belgijskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv. Będzie miało na to 3,5 roku.

Umowę podpisano w siedzibie Urzędu Morskiego w Czerwonym Ratuszu. W uroczystości uczestniczyli m.in. Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Joachim Brudziński, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Obecnie do portu w Szczecinie wpływać mogą statki o maksymalnym zanurzenie 9,15 m. Po pogłębieniu toru wodnego ta wartość ma wzrosnąć do ok. 11 m. Oznacza to, że niektóre jednostki będą mogły wejść do portu z ładunkiem nawet dwukrotnie większym niż obecnie.

Prace związane z pogłębieniem toru potrwają 42 miesiące. Chodzi o odcinek ok. 62 km, który pogłębiony zostanie do głębokości 12,5 metra oraz poszerzony do 100 metrów. Niezbędna będzie również przebudowa skarp brzegowych i rozbudowa obrotnic dla statków. Z urobku wydobytego z dna powstaną dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim. Wartość prac to 1,336 mld zł. Z dofinansowania unijnego pochodzi aż 1,18 mld zł.

Wcześniej podpisano umowę z firmą Sweco Consulting, która będzie pełnić funkcję inżyniera kontraktu nadzorującego pogłębianie toru. Jej zadaniem będzie również przeprowadzenie przedinwestycyjnego monitoringu środowiskowego, który potrwa 12 miesięcy. Obejmował on będzie obserwację zwierząt (głównie ryby i ptaki, ale też np. płazy) oraz roślin, które występuje na obszarze planowanej inwestycji. Wartość tej umowy to 9,4 mln zł netto.