Powoli do końca zmierza realizacja kolejowej inwestycji o wartości ponad 4 miliardów złotych. Na linii Poznań Główny – Szczecin Dąbie dostępnych jest coraz więcej odcinków z dwoma nowymi torami. Na ponad dwudziestu przystankach pasażerowie korzystają ze zmodernizowanych peronów. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2023 roku.

Trwająca od wielu miesięcy przebudowa infrastruktury przekładała się na utrudnienia w organizacji przejazdów pociągów. Coraz więcej elementów jest już jednak gotowych.

– Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na szlakach Poznań – Wronki, Słonice – Choszczno oraz Reptowo – Szczecin Dąbie. Jeden tor wykonano m.in. na odcinkach Drawiny – Dobiegniew, Dobiegniew – Rębusz, Choszczno – Dolice i Stargard – Reptowo – informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. – W III kwartale br. pociągi pojadą drugim nowym torem między Stargardem a Reptowem – czyli między Stargardem a Szczecinem Dąbiem podróże pociągiem, już po dwóch torach, będą sprawniejsze.

Wygodniejsze i bezpieczniejsze perony

Częścią złożonej inwestycji jest modernizacja peronów przystankowych, które stają się wyższe, szersze i dłuższe. Dużo łatwiej wsiada się tam do pociągów osobom starszym i o ograniczonej możliwości poruszania się. Przygotowywane są również m.in. ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących.

Budowa takich nowych peronów kończy się właśnie w Reptowie, Miedwiecku i Grzędzicach. Wcześniej przebudowano przystanki w Podleścu, Mierzęcinie, Bierzwinku, Rębuszu, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, i Szczecinie Zdunowie. Modernizacja zwiększy komfort podróży na ponad 30 stacjach i przystankach.

Do Poznania w 2 godziny

Realizacji wszystkich prac ma potrwać do 2023 roku. Po ich zakończeniu czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem ma się skrócić.

– Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, w czasie poniżej 2 godzin. Zwiększy się przepustowość linii – możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów – wylicza Bartosz Pietrzykowski.

Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”).