Wraz z planowaną modernizacją torowisk w ul. Kolumba i al. Powstańców Wlkp. przebudowana zostanie też pętla Pomorzany. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 2023 r.

Obecnie na pętli Pomorzany końcowy mają linie: 3, 4, 6, 11 i 12. Tramwaje nie mieszczą się przy trzech peronach, problemem są też ostre łuki. Bardzo często trzeba dokonywać doraźnych napraw torowiska. Dlatego pętla musi zostać przebudowana. To zadanie jest częścią projektu obejmującego modernizację ul. Kolumba i al. Powstańców Wlkp.

Wydłuży się o ok. 110 metrów

Pętla zajmuje dziś teren od ul. Budziszyńskiej do wysokości wejścia do sklepu Netto przy ul. Smolańskiej. Po planowanej rozbudowie będzie bardziej owalna i rozrośnie się na teren pobliskich ogródków działkowych. Sięgnie aż za budynek przy ul. Smolańskiej 4, czyli około 110 metrów dalej niż obecnie.

Liczba peronów dla tramwajów wzrośnie z 3 do 5. Pośrodku znajdzie się miejsce dla autobusów. Do wewnątrz przeniesiony zostanie też budynek z kasą i miejscami do odpoczynku dla motorniczych. Zakres zmian widać na poglądowej wizualizacji. Z zastrzeżeniem, że długość projektowanych peronów to ok. 100 metrów, więc trudno będzie tam zmieścić 4 tramwaje jak na wizualizacji. Przykładowo, długość szczecińskich Swingów to 30-32 metry.

Będzie likwidacja ogródków działkowych

Na potrzeby nowej pętli zlikwidowanych zostanie ok. 0,8 ha ogródków działkowych wzdłuż ulicy Smolańskiej. Ich użytkownicy otrzymają rekompensatę za przejęcie terenów przez miasto.

- Przejęcie nastąpiło na podstawie wydanej decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. Rekompensata nastąpi zgodnie z procedurą opisaną w Ustawie. Gmina Miasto Szczecin prowadzi procedurę odszkodowawczą. Likwidacja ogródków działkowych nastąpi z chwilą rozpoczęcia robót budowlanych związanych z rozbudową pętli – mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.

Już niedługo przetarg

Przetarg na przebudowę ul. Kolumba i al. Powstańców Wlkp. może zostać ogłoszony przez Tramwaje Szczecińskie jeszcze w tym roku. Jaki będzie harmonogram tej złożonej inwestycji?

- Pełna informacja będzie możliwa do przekazania po przeprowadzeniu postępowania i podpisaniu umowy – mówi Hanna Pieczyńska.

Wiadomo, że wszystkie prace związane z projektem przebudowy torowisk muszą się zakończyć do 2023 r. To olbrzymi projekt, który obejmie też m.in. modernizację infrastruktury tramwajowej od pl. Żołnierza Polskiego do pętli Dworzec Niebuszewo.

Historia pętli

Pętla na Pomorzanach powstała w 1961 r. Przed wojną linia nr 3 kończyła swój bieg na krańcówce (układ torów pozwalający zmienić kierunek jazdy bez pętli) przy skrzyżowaniu dzisiejszej ul. Chmielewskiego i ul. Smolańskiej. Taki sam końcowy miała linia 4 przy obecnej al. Powstańców Wlkp., na wysokości szpitala. Dopiero polskiej administracji udało się zrealizować wcześniejsze plany, przedłużyć oba torowiska i połączyć je pętlą.

Wcześniej konieczna była korekta przebiegu ul. Smolańskiej (przed wojną Stettiner Straße), która pod ostrym kątem krzyżowała się z ul. Chmielewskiego. Powstał łagodniejszy łuk, a samą ulicę przesunięto bardziej na południe. Dlatego, gdy przyjrzymy się przedwojennej kamienicy przy Smolańskiej 10, zobaczymy, że stoi tyłem do obecnej ulicy, a frontem do jej dawnego śladu wzdłuż ogrodzenia browaru.

Ostatni kapitalny remont pętli na Pomorzanach przeprowadzono w latach 1974-75. Później były już tylko drobne naprawy bieżące. W czasie modernizacji ulic w latach 1985-90, przy ul. Smolańskiej powstał dodatkowy, trzeci tor, który miał pomagać w rozładowaniu tłoku na pętli.