Zapowiedź budowy parkingowca pod Trasą Zamkową w Szczecinie budzi wielkie emocje. Był to jeden z tematów ubiegłotygodniowej dyskusji w programie „Studio wSzczecinie.pl”. Według miejskich radnych budowa estetycznego i funkcjonalnego obiektu w tym miejscu jest konieczna. Przeciwni są miejscy aktywiści oraz coraz więcej szczecińskich architektów. Uważają oni, że parkingowiec w tym miejscu przyczyni się do degradacji reprezentacyjnej przestrzeni Szczecina.


Parkingowiec pod Trasą Zamkową? „Przestrzeń zdegradowana, z którą nie da się zrobić nic innego”

O planach budowy parkingowca pod Trasą Zamkową pisaliśmy w portalu wSzczecinie.pl kilkukrotnie. Opublikowaliśmy zapowiedź miasta, że powstanie „zielony parkingowiec z funkcją sportowo-rekreacyjną”, jak i głosy oburzenia szczecińskich architektów, nazywających plan magistratu „chaosem, który nigdy nie powinien się wydarzyć”. Faktem jednak jest, że w Szczecinie brakuje miejsc parkingowych, o czym dyskutowali radni podczas programu „Studio wSzczecinie.pl”.

– Hotele, restauracje, kancelarie wymagają miejsc postojowych. Jestem entuzjastką budowy parkingowca w tym miejsce, bo jestem za tym, by wyprowadzić samochody z tarasu dolnego Starego Miasta. Tam pieszy ma być osobą nadrzędną, ale samochody gdzieś musimy wyprowadzić. Przy Trasie Zamkowej mamy przestrzeń zdegradowaną, z którą nie da się zrobić nic innego, tylko wybudować taki obiekt. Ten parkingowiec w tym miejscu wypełni potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców – mówiła Dominika Jackowski, radna Koalicji Obywatelskiej.

Radny Żylik: „Marzy mi się parking przy ul. Staromłyńskiej”

Radni nie mają obaw, że parkingowiec będzie stał pusty.

– Ten parking obsłuży nam Stare Miasto, Łasztownię, plac Orła Białego, Wały Chrobrego. Ja bym się więc nie obawiał braku obłożenia – mówił radny Bezpartyjnych Mirosław Żylik. – Jestem za tym, żeby parkingi powstały w przestrzeni miasta. Marzy mi się parking przy ul. Staromłyńskiej. To idealne miejsce na parking podziemny, taki jak na Zachodzie.

Jak na razie bez wprowadzania jakichkolwiek zmian w infrastrukturze pod Trasą Zamkową utworzono płatny parking niestrzeżony, co krytykują radni PiS.

– Płatny parking niestrzeżony to bezsensowny pomysł, bo z parkingu wyparowały samochody. Każdy ekspert z dziedziny infrastruktury mówi jasno: 80% obłożenia parkingu jest zasadne i właściwe. Parkingowce powinny być lokowane w funkcjonalnych miejscach. W nowoczesnych miastach europejskich przybierają one ciekawą formę i nie są szpetne. Powinniśmy iść w tym kierunku – dodał radny PiS Krzysztof Romianowski. Jak zaznaczył, jest za budową parkingowca w tym miejscu, ale nie podoba mu się plan wyburzenia jednej z odnóg Trasy Zamkowej.

Aktywiści miejscy: trwa dramatyczne poszukiwanie miejsca na parkingowiec

W opinii przedstawiciela Szczecińskiego Ruchu Miejskiego budowa parkingowca pod Trasą Zamkową to zły pomysł. Piotr Czypicki stwierdził, że polityka dotycząca transportu i mobilności w mieście „zmierza do nikąd”.

– Nie zaskoczyła mnie ta propozycja, bo dramatyczne poszukiwanie miejsca na parkingowiec przez prezydenta jest znane od kilku lat. Najpierw była Rybacka, potem plac Zawiszy, okolice Kany. To było rzucanie pomysłami po to, by „odhaczyć” temat. Nie mam złudzeń, czy to służy jakiejś koncepcji. Jeżeli Stare Miasto ma zostać uporządkowane, to nie jest potrzebny parkingowiec czy rekompensowanie zabranych miejsc. Odniósłbym się do nieposprzątanej kuwety jaką jest Stare Miasto, mamy przejścia dla pieszych, skrzyżowania i trawniki zastawione przez samochody. Nie łudźmy się, że jeżeli to się nie zmieni, to kierowcy wybiorą parkingowiec – mówił Piotr Czypicki.

Kiedy wspomniany parkingowiec pod Trasą Zamkową miałby powstać? Na razie mowa o pracach projektowych. Firmy zainteresowane przygotowaniem takiej dokumentacji miały czas do 31 marca na składanie wniosków, miasto przedłużyło jednak ten termin do 23 kwietnia, ze względu na konieczność licznych modyfikacji w dokumentacji przetargowej. O terminach budowy obiektu magistrat jeszcze nie informuje.