Wszystko w ramach prototypowania, czyli sprawdzania w praktyce, które z rozwiązań będzie na pl. Orła Białego najlepsze. W sierpniu i wrześniu weryfikowane będą dwa warianty, które zakładają znaczące ograniczenie parkowania.

Dwa warianty. W sierpniu i we wrześniu

Pierwszy wariant wprowadzony zostanie po zakończeniu Jarmarku Jakubowego, czyli 29 lipca, i będzie testowany do końca sierpnia. Zakłada on, że nie będzie można parkować na środku placu i przy uliczce wzdłuż Polmozbytu oraz budynków wybudowanych po wojnie. Jedyne miejsca postojowe będą wyznaczone przed Akademią Sztuki i przy ul. Grodzkiej. Nie będzie można przejechać ulicami okalającymi plac, a także dojechać ul. Koński Kierat do ul. Staromłyńskiej.

Jeszcze dalej idzie wariant drugi, który będzie testowany we wrześniu. Wtedy wyłączone zostaną dodatkowo miejsca parkingowe przed Akademią Sztuki.

Szczegóły koncepcji

Przy obu wariantach dopuszczony będzie wjazd na plac samochodów z dostawami dla okolicznych przedsiębiorców, ale wyłącznie w ściśle określonych godzinach. Dodatkowo zaplanowano ograniczenie prędkości poruszania się do 30 km/h i wprowadzenie kontraruchu rowerowego we wszystkich ulicach jednokierunkowych. Dla odwożących dzieci do Szkoły Muzycznej przy ul. Staromłyńskiej wydzielone będą miejsca na chwilowe zatrzymanie się (Kiss&Ride). Na samym placu Orła Białego pojawią się elementy małej architektury i meble miejskie.

- Obecnie jesteśmy na etapie konsultowania zaproponowanych zmian z mieszkańcami współgospodarzami placu – mówi Paweł Jaworski, urbanista, koordynator projektu prototypowania placu Orła Białego. – Ostateczna koncepcja zostanie przedstawiona mieszkańcom na spotkaniu warsztatowym już 28 czerwca, o godz. 18.00 w Radzie Osiedla Stare Miasto.

Pl. Orła Białego nie wykorzystuje swojego potencjału?

Za osobami zaangażowanymi w projekt prototypowania już spotkania z mieszkańcami, warsztaty i analizy. Konkluzja jest taka, że przez obecną funkcję parkingową nie jest wykorzystywany potencjał pl. Orła Białego. Ma to zmienić realizacja koncepcji zakładającej m.in. uspokojenie i ograniczenie ruchu samochodowego w obszarze Starego Miasta, wsparcie działań kulturalnych w procesie ożywiania przestrzeni publicznych i kształtowanie elastycznej przestrzeni, którą można na bieżąco dopasowywać do potrzeb użytkowników.

- Poprzez podjęte przez nas działania chcemy konsekwentnie realizować strategię przyjętą dla Starego Miasta, a prototypowanie placu Orła Białego jest pierwszym, ale nie ostatnim krokiem tej drogi – mówi Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta miasta. – Kolejnym zagadnieniem z którym będziemy chcieli się zmierzyć będzie przyszłość ulicy Tkackiej.

W październiku proces prototypowania zostanie podsumowany. Wyciągnięte wioski posłużą do przygotowania w listopadzie harmonogramu kolejnych działań.